درمان ها و روش های خانگی برای جوش صورت
درمان ها و روش های خانگی برای جوش صورت

جوش صورت

جوش یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در جهان است و طبق تخمین‌ها، حدود ۸۵ درصد از جوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان‌های مرسوم آکنه، مانند اسید سالیسیلیک، نیاسینامید یا بنزوئیل پراکسید، به عنوان موثرترین راه حل‌های شناخته شده‌اند، اما می‌توانند گران‌قیمت بوده و عوارض جانبی ناخوشایندی مانند خشکی، قرمزی و تحریک پوست به همراه داشته باشند. این موضوع باعث شده است تا افراد زیادی به دنبال درمان طبیعی آکنه در خانه باشند. در واقع، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ۷۷ درصد از بیماران مبتلا به آکنه، درمان‌های جایگزین آکنه را امتحان کرده‌اند. بسیاری از درمان‌های خانگی فاقد پشتوانه علمی هستند و برای اثبات اثربخشی آنها به تحقیقات بیشتری نیاز است. با این حال، اگر به دنبال روش‌های درمانی جایگزین هستید، همچنان گزینه‌هایی برای امتحان وجود دارد. این مقاله  از ملیس بیوتی به بررسی کامل درمان های آکنه و روش های خانگی برای مدیریت این عارضه می پردازد. در این مقاله با انواع آکنه، علل ایجاد آن، روش های پیشگیری و درمان های موجود آشنا خواهید شد. همچنین، با روش های خانگی که می توانند به کنترل آکنه کمک کنند، آشنا خواهید شد.

آکنه چیست؟ 

آکنه یک بیماری پوستی است که زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های پوست شما با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود شوند. این یک بیماری بسیار رایج است و اکثر افراد در طول زندگی خود، به ویژه در دوران نوجوانی که غدد سباسه چربی بیشتری تولید می‌کنند، دچار آکنه می‌شوند. با این حال، برای آکنه محدودیت سنی وجود ندارد و بسیاری از افراد در سنین ۴۰ و ۵۰ سالگی نیز دچار آکنه بزرگسالی می‌شوند.

علل ایجاد آکنه

آکنه زمانی شروع می شود که منافذ پوست شما با چربی و سلول های مرده پوست مسدود شوند.

هر منافذ به یک غده سباسه متصل است که ماده ای چرب به نام سبوم تولید می کند. سبوم اضافی می تواند منافذ را مسدود کرده و باعث افزایش رشد باکتری به نام  Propionibacterium acnes یا P. acnes شود.

گلبول های سفید خون شما به P. acnes حمله می کنند که منجر به التهاب پوست و ایجاد آکنه می شود. برخی موارد آکنه شدیدتر از موارد دیگر هستند، اما علائم رایج آن شامل جوش های سر سفید، سر سیاه و چرکی می شود.

عوامل زیادی می توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، از جمله:

  • ژنتیک
  • رژیم غذایی
  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • عفونت ها

درمان های استاندارد بالینی، موثرترین روش ها برای کاهش آکنه هستند. همچنین می توانید درمان های خانگی را امتحان کنید، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی آنها لازم است. در ادامه به ۱۴ روش خانگی برای درمان آکنه اشاره شده است.

روش های خانگی برای درمان آکنه و جوش صورت

در اینجا به چند مورد از رایج ترین روش های خانگی اشاره می کنیم که ممکن است به شما در رفع یا به حداقل رساندن ظاهر جوش های آکنه کمک کند.

عسل (Honey)

عسل به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی و همچنین توانایی در تسریع روند ترمیم زخم، سابقه طولانی در درمان تعدادی از مشکلات پوستی دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مخلوط عسل و عصاره دارچین، رشد برخی از انواع باکتری های ایجاد کننده آکنه را مهار می‌کند.

برخی از افراد از عسل به عنوان یک روش درمانی موضعی برای جوش های سرسخت استفاده می کنند. برخی دیگر آن را با ترکیباتی مانند جو دوسر، آب لیمو، دارچین یا آلوئه ورا ترکیب می کنند تا ماسک صورت خانگی برای مبارزه با آکنه درست کنند. عسل مانوکا به ویژه به عنوان یک درمان طبیعی آکنه محبوب است.

خیار (Cucumbers)

خیار حاوی مقدار بسیار زیادی آب است و به همین دلیل گزینه مناسبی برای آبرسانی و تسکین پوست برای افراد مبتلا به آکنه و همچنین پوست های مختلط یا خشک به شمار می رود. برش های خیار یا ب آن را می توان به طور مستقیم روی ناحیه آسیب دیده پوست مالید تا تورم و التهاب را کاهش دهد. همچنین می توان آنها را با سایر مواد مانند عسل یا جو دوسر به عنوان ماسک صورت ترکیب کرد.

روش های خانگی برای درمان آکنه و جوش صورت

روغن درخت چای (Tea Tree Oil)

روغن درخت چای یک روغن ضروری است که از برگ های درخت Melaleuca alternifolia به دست می آید و دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است. این روغن سال ها در طب سنتی و طب مدرن برای درمان آکنه خفیف مانند پاپول ها و پوسچول‌ها استفاده می‌شود.

روغن درخت چای رقیق شده را می توان به طور مستقیم روی نواحی پوست که دچار جوش شده اند، مالید. بسیاری از افراد همچنین از ماسک‌ها و پاک کننده‌های حاوی روغن درخت چای برای به حداقل رساندن و درمان آکنه استفاده می‌کنند.

جو دوسر (Oatmeal)

شامپو، لوسیون، کرم و ماسک جو دوسر برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی از جمله آکنه استفاده می شود. جو دوسر پوست را تسکین داده، نرم و مرطوب می کند و به طور موثری از سد محافظتی پوست در برابر آسیب و تخریب محافظت می‌کند. این امر ممکن است به کاهش تحریک، قرمزی و درد ناشی از آکنه خفیف تا متوسط کمک کند.

روغن جوجوبا (Jojoba Oil)

روغن جوجوبا یک داروی گیاهی محبوب است که از دانه های درختچه Simmondsia chinensis به دست می‌آید. روغن جوجوبا که اغلب به دلیل خاصیت ضد قارچی، ضد باکتریایی و ترمیم زخم شناخته شده است، زمانی که به عنوان ماده اصلی در ماسک خاک رس استفاده شود، روند بهبود را برای افراد مبتلا به ضایعات آکنه خفیف تسریع می‌کند.

زینک (Zinc)

مطالعه ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد که میانگین سطح سرم (خون) روی، یک ماده مغذی ضروری، در افراد مبتلا به آکنه مزمن به طور قابل توجهی پایین‌تر از افراد بدون آکنه است. تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل های زینک ممکن است در پیشگیری و درمان آکنه مفید باشند زیرا از رشد برخی باکتری ها که اغلب باعث ایجاد جوش می شوند، جلوگیری می‌کند.

علاوه بر مصرف مکمل، می توانید با خوردن غذاهایی مانند صدف، سایر غذاهای دریایی، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، فرآورده های لبنی، کدو تنبل، تخم آفتابگردان و غلات صبحانه غنی شده، میزان زینک دریافتی خود را افزایش دهید.

چای سبز (Green Tea)

پلی فنول‌ها (آنتی اکسیدان ها) موجود در چای سبز می‌توانند رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های ناپایداری که ممکن است باعث سرطان و بیماری قلبی شوند) را خنثی کنند. این فرآیند می تواند به روشن شدن پوست، کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند. همچنین  نوشیدن یا استفاده موضعی (به عنوان مثال در ماسک) از چای سبز برای کاهش ضایعات التهابی و غیر التهابی آکنه در افراد مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط موثر است.

رژیم غذایی مناسب

مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا (یعنی غذاهایی که باعث افزایش قند خون می شوند) مانند غذاهای فرآوری شده و فست فود، برنج سفید، نان سفید، شیرینی جات، غلات، چیپس و سیب زمینی سفید ممکن است منجر به جوش های آکنه مکرر و شدیدتر شود. این ممکن است به دلیل افزایش سطح قند خون باشد که بدن شما را تحریک می کند تا سبوم (چربی) بیشتری تولید کند.

رعایت یک رژیم غذایی ضد التهاب با شاخص گلیسمی پایین که سرشار از میوه های تازه، سبزیجات، لوبیا و حبوبات باشد، ممکن است به جلوگیری از جوش های آکنه و کاهش تولید چربی کمک کند. هم‌چنین بهتر است از شیر گاو که طبق مطالعات احتمال بروز آکنه را افزایش می‌دهد، اجتناب کنید.

آلوئه ورا (Aloe Vera)

آلوئه ورا یک داروی گیاهی محبوب با خاصیت پاک کنندگی قوی است که می‌تواند به جلوگیری از بروز آکنه کمک کند. ژل آلوئه ورا همچنین خاصیت تسکین دهندگی و خنک کنندگی دارد که آن را به یک درمان کمکی بسیار مناسب برای مقابله با عوارض جانبی داروهای قوی تر آکنه تبدیل می کند.

مدیریت استرس (Stress Management)

استرس می تواند باعث تشدید آکنه شود. سطوح بالای استرس بدن شما را تحریک می کند تا تستوسترون بیشتری تولید کند که با جوش های آکنه شدید مرتبط است.

جمع بندی 

درمان های خانگی آکنه ممکن است به کاهش التهاب، برطرف کردن جوش های سر سفید و سر سیاه، جلوگیری از جوش های بعدی و بهبود کلی ظاهر و احساس پوست شما کمک کند. 

با این وجود اگر آکنه شما همچنان باقی ماند یا بدتر شد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آنها می توانند پوست شما را بررسی کنند، توصیه های موثر مراقبت از پوست را ارائه دهند و در صورت نیاز داروهای آکنه را تجویز کنند.