بهترین روش های درمان آفتاب سوختگی پس از سفر
بهترین روش های درمان آفتاب سوختگی پس از سفر

آفتاب سوختگی پس از سفر

تابستان فصل سفر و تفریح است و بسیاری از مردم در این فصل راهی سفر می‌شوند. اما یکی از مشکلاتی که ممکن است در سفر برای افراد رخ دهد، آفتاب‌سوختگی است. آفتاب‌سوختگی زمانی اتفاق می‌افتد که پوست در معرض نور بیش از حد خورشید قرار گیرد و دچار التهاب، قرمزی و درد شود.

آفتاب سوختگی، وضعیتی ناخوشایند و آزاردهنده است که می‌تواند در اثر گذراندن زمان بیش از حد در معرض نور خورشید، بدون محافظت کافی، رخ دهد. علائم آفتاب سوختگی شامل قرمزی، درد، تورم و گاهی اوقات تاول می‌شود. اگرچه آفتاب سوختگی معمولاً خفیف است، اما می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و در موارد شدید، عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

در این مقاله از ملیس بیوتی قصد داریم به بررسی بهترین روش‌های درمان آفتاب‌سوختگی پس از سفر بپردازیم.

درک و علائم آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی، واکنش التهابی بدن به قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) است. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش به پوست نفوذ می‌کند، به DNA سلول‌های پوست آسیب می‌رساند. سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود و باعث التهاب، قرمزی، درد و گاهی اوقات حتی تاول می‌شود.

شدت آفتاب‌سوختگی به چندین عامل بستگی دارد:

نوع پوست: رنگ‌های روشن‌تر پوست با ملانین (رنگدانه‌ای که به پوست رنگ می‌دهد) کمتر، مستعد آفتاب‌سوختگی بیشتری هستند.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش: شدت و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب نقش اساسی دارد.

ارتفاع: اشعه ماوراء بنفش در ارتفاعات بالاتر قوی‌تر است.

داروها: برخی داروها می‌توانند حساسیت به نور خورشید را افزایش دهند.

برخی از رایج‌ترین علائم آفتاب سوختگی عبارتند از: 

  • قرمزی و التهاب پوست
  • درد و سوزش
  • تورم
  • تاول
  • خارش
  • تب و لرز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سرگیجه

پیشگیری از آفتاب سوختگی

بهترین راه برای درمان آفتاب سوختگی، پیشگیری از آن است. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در هنگام سفر، اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و SPF مناسب استفاده کنید. SPF نشان‌ دهنده میزان محافظت کرم ضد آفتاب در برابر اشعه UVB است. بهتر است عموم افراد از ضدآفتابی با SPF 30 یا SPF 50 و بالاتر استفاده کنند. 
  2. هر دو ساعت یکبار و بعد از شنا یا تعریق، کرم ضد آفتاب را دوباره تمدید کنید.
  3. از کلاه، عینک آفتابی و لباس‌های محافظ استفاده کنید.
  4. در ساعات اوج تابش نور خورشید (بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر) از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  5. به طور مرتب آب بنوشید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری کنید.

اقدامات اولیه پس از آفتاب سوختگی

اولین قدم پس از مشاهده علائم آفتاب سوختگی، دور شدن از نور خورشید است. به دنبال سایه یا مکانی خنک باشید و تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

آبرسانی به بدن بسیار مهم است. آفتاب سوختگی می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود، بنابراین نوشیدن مایعات فراوان، به خصوص آب، برای جبران مایعات از دست رفته امری ضروری است.

هنگامی که بیش از حد در معرض آفتاب قرار می گیرید و دچار سوختگی می شوید، به احتمال زیاد اولین نگرانی شما درد است. به هر حال، به دلیلی به آن سوختگی می گویند. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، برای اینکه احساس بهتری داشته باشید، باید دوش یا حمام آب خنک مکرر بگیرید.  هنگام خروج از حمام، اجازه دهید کمی آب روی پوست شما باقی بماند و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشک شدن ناحیه سوخته جلوگیری شود.

کمپرس سرد نیز می‌تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند. می‌توانید از یک حوله سرد یا بسته‌های ژل یخ استفاده کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

همچنین می توانید برای کمک به کاهش درد، آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنید. این داروها نه تنها باعث می شود که تحمل سوختگی آسان تر شود، بلکه به کاهش هر گونه تورمی که ایجاد شده نیز کمک می کند. 

مرطوب نگه داشتن پوست آفتاب سوخته بسیار مهم است. از لوسیون‌ها یا کرم‌های مرطوب کننده بدون عطر که حاوی آلوئه ورا یا کالاندولا هستند استفاده کنید. از مالیدن هرگونه محصول تحریک کننده مانند پمادهای ضد درد موضعی خودداری کنید.

اجازه دهید پوستتان بهبود یابد. از خاراندن یا کندن پوست خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث آسیب بیشتر و عفونت شود.

روتین مراقبت از پوست برای آفتاب سوختگی بعد از سفر

روتین مراقبت از پوست برای آفتاب سوختگی بعد از سفر

آفتاب سوختگی می‌تواند پوست شما را قرمز، حساس، خشک و پوسته پوسته کند. با داشتن یک روتین مراقبت از پوست منظم بعد از آفتاب سوختگی، می توانید روند بهبود را تسریع کنید و پوست خود را به سلامت سابق بازگردانید. در اینجا مراحل کلیدی این روتین آورده شده است:

 تسکین و آبرسانی:

روزهای ۱-۳: اولویت اصلی شما در این مرحله باید تسکین سوزش و التهاب و آبرسانی به پوست باشد.

خنک کردن پوست: دوش یا حمام خنک بگیرید و از کمپرس سرد روی نواحی آفتاب سوخته استفاده کنید.

آلوئه ورا: از ژل آلوئه ورا به صورت مستقیم روی نواحی آفتاب سوخته استفاده کنید.

مرطوب کننده بدون عطر: پس از خنک شدن پوست، از مرطوب کننده بدون عطر برای آبرسانی و ترمیم سد دفاعی پوست استفاده کنید. به دنبال مرطوب کننده‌های حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان باشید.

هم‌چنین می‌توانید از کرم‌های ترمیم کننده مانند کرم ترمیم کننده سیکالفیت avene برای تسریع روند ترمیم پوست و بهبود استفاده کنید. 

حتی پس از برطرف شدن علائم اولیه آفتاب سوختگی، همچنان برای مدتی پوست شما ممکن است خشک و پوسته پوسته باشد. برای حفظ رطوبت پوست به استفاده منظم از مرطوب‌کننده‌های بدون ترکیبات مضر و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان ادامه دهید و هم‌چنین در طول روز از اسپری و میست‌های آبرسان استفاده کنید. 

پیشگیری از تحریکات بیشتر:

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید: تا زمانی که پوست شما به طور کامل بهبود نیافته است، از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید و در صورت نیاز به قرار گرفتن در آفتاب از ضدآفتاب دارای SPF 50 و دارای زینک استفاده کنید. میزان مناسبی از ضدآفتاب را نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب بر روی پوست خود بزنید. 

هم‌چنین هنگام بیرون رفتن، از لباس های سبک و با الیاف طبیعی که قسمت های آفتاب سوخته را می‌پوشانند استفاده کنید.

بهتر است در این زمان برای جلوگیری از تحریک بیش‌تر پوست از استحمام و دوش با آب داغ خودداری کنید. 

درمان‌های خانگی و راه‌حل‌های طبیعی

برای کسانی که به دنبال جایگزین‌های طبیعی هستند، چندین درمان خانگی می‌توانند تسکین‌دهنده باشند:

حمام جو دوسر: بلغور جو دوسر را آسیاب کرده و پودر نرم آن را به وان حمام ولرم اضافه کنید. عصاره جو دوسر (آرد جو دوسر آسیاب شده) به راحتی در اکثر داروخانه‌ها در دسترس است و فواید مشابهی دارد. ویژگی‌های نشاسته‌ای جو دوسر به تسکین خارش و التهاب کمک می‌کند.

سرکه سیب: سرکه سیب را با آب به نسبت 1 به 4 (یک قسمت سرکه به چهار قسمت آب) رقیق کنید. یک دستمال را در محلول خیس کنید و برای اثر خنک‌کننده و قابض ملایم روی آفتاب‌سوختگی قرار دهید. ابتدا روی ناحیه کوچکی تست کنید تا از عدم تحریک اطمینان حاصل شود.

عسل: عسل خام دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است. یک لایه نازک روی آفتاب‌سوختگی بمالید و بعد از 15-20 دقیقه بشویید. با این حال، این برای زخم‌های باز یا افراد مستعد حساسیت توصیه نمی‌شود.

جمع بندی

آفتاب‌سوختگی، گرچه تجربه‌ای ناخوشایند در سفر است، با اتخاذ روش‌های پیشگیرانه و درمانی مناسب، قابل کنترل و التیام است. این راهنما با ارائه اطلاعات جامع در خصوص علل، علائم، و روش‌های درمان آفتاب سوختگی پس از سفر و پیشگیری از آفتاب‌سوختگی، به شما کمک می‌کند تا در سفرهای خود به خوبی از پوستتان محافظت کرده و از تجربه سفری سالم و لذت‌بخش بهره‌مند شوید.