جلوگیری از جوش
نکات و راه های جلوگیری از جوش و آکنه

جلوگیری از جوش

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که بسیاری از افراد به خصوص نوجوانان و جوانان را درگیر می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد جوش، جوش سر سیاه، سر سفید و کیست در صورت، سینه، پشت و شانه شود. آکنه می‌تواند باعث مشکلات ظاهری و ذهنی در افراد شود، اما همچنین می توان با مراقبت مناسب از پوست و تغییر سبک زندگی از آن پیشگیری و آن را درمان کرد. در این مطلب با ملیس بیوتی نکات مهمی را برای جلوگیری از جوش و آکنه و حفظ و بازیابی پوست با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

شناسایی ریشه‌ها و علل اصلی جوش و آکنه

قبل از اینکه به اقدامات پیشگیرانه بپردازیم، درک دلایل ریشه‌ای که منجر به بروز جوش و آکنه می شوند نیز امری بسیار ضروری است. آکنه، یک بیماری پوستی شایع است که از عوامل متعددی ناشی می‌شود. 

 

آکنه توسط ترکیبی از عوامل ایجاد می شود، مانند:

  • تولید بیش از حد چربی و سبوم توسط غدد چربی در پوست
  • منافذ مسدود شده به دلیل سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و کثیفی
  • التهاب و عفونت فولیکول های مو و بافت اطراف آن
  • تغییرات هورمونی، مانند دوران بلوغ، بارداری یا چرخه قاعدگی
  • عوامل ژنتیکی مانند داشتن سابقه خانوادگی جوش و آکنه
  • برخی داروها مانند استروئیدها، لیتیوم یا داروهای ضد بارداری خوراکی
  • رژیم غذایی، استرس و عوامل محیطی مانند آلودگی، رطوبت یا لوازم آرایشی

 

نکات پیشگیری از جوش و آکنه

روش‌های بسیاری برای پیشگیری از بوجود آمدن جوش و آکنه و یا جلوگیری از بدتر شدن آن‌ها وجود دارد. در اینجا برخی از موثرترین روش‌های را برای شما آورده‌ایم:

 

شستشوی مرتب پوست

پوست خود را به طور کامل تمیز کنید. صورت خود را دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار شب، با یک پاک کننده ملایم و غیر کومدون زا بشویید. از صابون های خشن یا اسکراب هایی که می توانند پوست را تحریک کنند و باعث بدتر شدن آکنه شوند، خودداری کنید.

بهتر است پیش از شستشوی پوست، از یک پاک‌کننده ضد جوش مانند میسلار واتر یا بالم پاک‌کننده صورت برای پاک‌سازی دو مرحله‌ای و عمیق‌تر منافذ پوست استفاده کنید تا آرایش، چربی و ناخالصی‌ها را به صورت عمیق از منافذ شما بیرون بکشد.

 

انتخاب محصولات مراقبت از پوست مناسب

از محصولات مراقبت از پوست بدون چربی و غیر کومدون زا استفاده کنید که منافذ را مسدود نمی‌کنند. به دنبال موادی مانند اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید یا اسید گلیکولیک باشید . این مواد می توانند به کشتن باکتری ها، کاهش التهاب و لایه برداری پوست شما کمک کنند. دستورالعمل‌های روی محصول را دنبال کنید و با استفاده با غلظت و دفعات کم شروع کنید. مراقب باشید از این محصولات بیش از حد استفاده نکنید، زیرا می توانند باعث تحریک، خشکی یا حساسیت شوند.

 

استفاده مرطوب از مرطوب کننده و آبرسان

برخلاف تصور عموم، استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان برای پوست مستعد آکنه امری ضروری است. یک مرطوب کننده سبک و بدون چربی را انتخاب کنید تا پوست خود را بدون اضافه کردن چربی اضافی مرطوب نگه دارید.

 

از دست زدن یا ترکاندن جوش های خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باعث گسترش باکتری ها، ایجاد عفونت و ایجاد جای زخم شود. در عوض، از یک سواب پنبه‌ای یا دستمال تمیز استفاده کنید تا زمانی که جوش تخلیه شود. سپس، یک درمان موضعی که حاوی ترکیباتی نظیر بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک است را روی آن اعمال کنید تا به خشک شدن جوش و جلوگیری از التهاب بیشتر کمک کند.

 

مدیریت سطح استرس

سطح استرس خود را مدیریت کنید، زیرا استرس می تواند با افزایش هورمون های کورتیزول و آندروژن، آکنه را تحریک یا بدتر کند. راه های سالمی مانند ورزش، یوگا، مدیتیشن، تمرینات تنفسی و سرگرمی‌های اجتماعی برای مقابله با استرس پیدا کنید. به اندازه کافی بخوابید، زیرا کمبود خواب نیز می‌تواند بر هورمون ها و سیستم ایمنی بدن شما تاثیر بگذارد و توانایی پوست شما در بهبود و بازسازی را مختل کند.

 

استفاده از ضدآفتاب 

با استفاده مداوم و روزانه از یک کرم ضد آفتاب با طیف محافظی SPF30 یا SPF50 (هر روز، حتی در روزهای ابری) از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به پوست شما آسیب برساند، التهاب و قرمزی را افزایش دهد و باعث ایجاد هیپرپیگمانته پس از التهاب (لکه های تیره) شود. برخی از داروهای آکنه نیز می توانند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کنند، بنابراین بسیار مراقب این موضوع باشید و تا حد امکان در حین استفاده از محصولات درمانی جوش و آکنه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت مناسب و استفاده از ضدآفتاب خودداری کنید. در هنگام بیرون رفتن کلاه، عینک آفتابی و لباس محافظ بپوشید و استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید.

 

جلوگیری از جوش

استفاده از لوازم آرایشی سبک

از استفاده از فوندیشن، کانسیلر یا پودرهای سنگین، کیکی یا ماندگار خودداری کنید، زیرا این محصولات می توانند روغن و کثیفی را در پوست شما به دام انداخته و آکنه شما را بدتر کنند. در عوض، محصولات سبک، مینرال یا بر پایه آب را انتخاب کنید که به راحتی پاک می شوند. 

همیشه قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید و برس ها و اسفنج های آرایش خود را به طور مرتب بشویید. همچنین از تماس محصولات مو که حاوی روغن، موم یا الکل هستند تا حد ممکن جلوگیری کنید، زیرا این مواد می‌توانند روی صورت شما چکه کنند و منافذ شما را مسدود کنند. موهای خود را تمیز و دور از صورت خود نگه دارید، مخصوصاً اگر موهای چتری یا بلند دارید. چربی نشسته روی موها می توانند به صورت شما منتقل شوند و باعث ایجاد آکنه شوند. 

 

رعایت رژیم غذایی مناسب

از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی پیروی کنید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید که سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم باشد. این غذاها می‌توانند مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان‌ها و عوامل ضد التهابی را برای پوست شما فراهم کنند که در پیشگیری و درمان آکنه موثر هستند. از غذاهای با قند بالا، کربوهیدرات های تصفیه شده، لبنیات یا چربی‌های اشباع شده پرهیز کنید زیرا این غذاها می توانند با افزایش قند خون، انسولین و سطح التهاب، آکنه را تحریک یا بدتر کنند. مقدار زیادی آب بنوشید تا پوست شما هیدراته بماند و سموم بدن شما دفع شود.

 

مراجعه به متخصص پوستی 

اگر آکنه شما شدید است و روش‌های طبیعی و محصولات ضدجوش بدون نسخه برای آن نتیجه نمی‌دهد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست می تواند نوع و علت آکنه شما را تشخیص دهد و بهترین درمان را برای پوست شما تجویز کند. آن‌ها همچنین ممکن است روش‌هایی مانند استخراج، لایه برداری شیمیایی، فتوتراپی یا لیزر درمانی را برای کمک به پاکسازی آکنه و بهبود ظاهر پوست شما پیشنهاد دهند.

 

هم‌چنین می‌توانید بر اساس نوع پوست خود به این نکات نیز توجه کنید: 

برای پوست چرب:

  • از کاغذهای لکه گیری جذب کننده روغن برای از بین بردن چربی اضافی از صورت خود در طول روز استفاده کنید.
  • از محصولاتی که حاوی روغن یا لانولین هستند، خودداری کنید.

برای پوست خشک:

  • از یک پاک کننده ملایم و یک مرطوب کننده بدون عطر و غیر کومدون زا استفاده کنید تا پوست شما را بدون خشک کردن بیش از حد مرطوب نگه دارد.
  • از اسکراب یا لایه بردارهای خشن که می توانند پوست شما را خشک کنند، خودداری کنید.

برای پوست حساس:

  • از محصولات بدون عطر و ضد حساسیت استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از محصولات جدید در کل صورت، آنها را در ناحیه کوچکی از پوست خود آزمایش کنید.

 

جمع‌بندی

آکنه یک مشکل پوستی شایع و قابل درمان است که می‌تواند در هر سنی و برای هر کسی رخ دهد. با رعایت نکات پیشگیری از جوش و آکنه می توانید به مرور زمان سلامت پوست خود را بازگردانید. به یاد داشته باشید که وجود آکنه پوستی زیبایی یا ارزش شما را تعریف نمی‌کند و شما با وجود آکنه نیز زیبا هستید. با خود و پوست خود صبور و مهربان باشید و برای بازیابی سلامت پوست خود از محصولات با کیفیت استفاده کنید.