ابزارهای آٰرایشی مراقبت از دور چشم
ابزارهای آرایشی مراقبت از دور چشم

پوست دور چشم یکی از ظریف ترین و حساس‌ترین نواحی صورت است. همچنین مستعد نشان دادن علائم پیری مانند خطوط ریز، چین و چروک، حلقه های تیره و پف است. بنابراین مراقبت مناسب از این ناحیه و استفاده از ابزار مناسب برای ارتقای ظاهر و سلامت آن بسیار مهم است.

پوست اطراف چشم نازک تر، ظریف تر و دارای غدد چربی کمتری نسبت به پوست اطراف صورت است. این باعث می شود آن را بیشتر مستعد خشکی، چین و چروک و سیاهی دور چشم کنید. علاوه بر این، حرکت مداوم پلک‌ها می‌تواند به پیری زودرس منجر شود و همین موضوع استفاده از روش‌های خاص مراقبت از چشم در روتین ما را ضروری می‌سازد.

 در این مقاله با ملیس بیوتی به شما برخی از بهترین ابزارهای آرایشی برای مراقبت از دور چشم را معرفی می‌کنیم. هم چنین توضیح خواهیم داد که هر ابزار چه کار می کند، چگونه از آن استفاده کنید و چه مزایایی می تواند برای ناحیه چشم شما داشته باشد.

ابزار های آرایشی مراقبت از دور چشم

ابزارهای مختلفی در صنعت مراقبت از پوست طراحی و تولید شده‌اند که هرکدام مزایای منحصر به فردی برای پرداختن به نگرانی های خاص نواحی دور چشم دارند. در ادامه به برخی از این ابزارها و تأثیرات آن‌ها در روتین مراقبت از دور چشم می‌پردازیم: 

رولرها 

غلتک‌های یشم و رز کوارتز از محبوب‌ترین ابزارهای آرایشی مراقبت از چشم، به دلیل اثر خنک کنندگی و توانایی آن‌ها برای تقویت گردش خون هستند. با لغزاندن این سنگ‌های صاف و خنک روی پوست، ماهیچه های ظریف این ناحیه ماساژ داده می‌شوند و جریان خون آن تقویت می‌شود، که می تواند به کاهش پف و بهبود ظاهر حلقه‌های تیره کمک کند. رولرها همچنین می‌توانند به توزیع یکنواخت کرم دور چشم کمک کنند و به مواد فعال اجازه می‌دهند تا به عمق پوست نفوذ کنند.

موارد احتیاط: 

  • سنگ رولر را به صورت مرتب تمیز کنید
  • از استفاده بر روی پوست تحریک شده اجتناب کنید
  • از فشار بیش از حد روی پوست حساس دور چشم خودداری کنید

برای استفاده از غلتک های یشم یا رز کوارتز، یک لایه نازک از کرم دور چشم را روی پوست خود بمالید و به آرامی رولر را با حرکت رو به بالا و بیرون بغلتانید. از گوشه داخلی چشم شروع کنید و به سمت گوشه بیرونی حرکت کنید.

گوی‌های یخی

گوی‌های یخی ابزارهای کروی شکلی هستند که با مایعی پر شده و پیش از استفاده منجمد می‌شوند. از این ابزارهای آرایشی مراقبت از دور چشم برای ماساژ پوست و ایجاد یک اثر خنک کننده و تسکین دهنده استفاده می‌شود. گوی‌های یخ می‌توانند به کاهش تورم، التهاب و قرمزی اطراف چشم کمک کنند. هم‌چنین به سفت شدن منافذ، بهبود تخلیه لنفاوی و شل شدن عضلات صورت کمک می‌کنند. 

دمای سرد این گوی‌ها رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و التهاب را به حداقل می‌رساند و سیاهی دور چشم را از بین می‌برد. شما می‌توانید پس از یک روز طولانی از این ابزار برای تسکین پوست دور چشم و مقابله با قرمزی و سوزش آن استفاده کنید. 

برخی از مزایای گوی‌های یخی عبارتند از: 

  • سفت کردن منافذ و بهبود بافت پوست 
  • کاهش التهاب و پف کردگی
  • تسکین سوزش و قرمزی
  • رفع سردرد و فشار سینوسی
  • شاداب کردن پوست

موارد احتیاط:

  • برای جلوگیری از سوزش از تماس مستقیم با چشم خودداری کنید.
  • گوی‌های یخ را در یک پارچه نرم بپیچید تا از آسیب به پوست جلوگیری کنید.
  • گوی‌های یخ را برای مدت طولانی استفاده نکنید، زیرا سرمای بیش از حد می تواند به پوست ظریف اطراف چشم آسیب برساند.

برای استفاده از گوی‌های یخ باید آن‌ها را از فریزر خارج کنید و بگذارید چند دقیقه بماند تا دچار سرمازدگی و سوختگی بر اثر سرما نشوید. سپس، به آرامی آن‌ها را روی ناحیه چشم‌تان (با پیروی از فرم چشم‌ها و استخوان ابرو) بچرخانید. می توانید این کار را برای حدود 5 تا 10 دقیقه یا تا زمانی که گوی‌ها شروع به گرم شدن کنند، انجام دهید. همچنین می‌توانید قبل یا بعد از ماساژ از سرم یا مرطوب‌کننده استفاده کنید تا نتیجه را بهتر کنید.

مراقبت از دور چشم

گواشا

گواشا یک روش سنتی چینی است که شامل استفاده از یک ابزار صاف و منحنی برای ماساژ پوست است. 

گواشا شبیه به غلتک‌های یشم یا رز کوارتز هستند، اما شکل پهن‌تری دارند. ابزار گواشا نیز به طور معمول از جنس یشم یا کوارتز رز است.  فشار ملایم اعمال شده در حین استفاده از گواشا باعث افزایش تخلیه لنفاوی، کاهش پف کردگی و بهبود گردش خون، افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست و ایجاد ظاهری جوان‌تر می‌شود. تخلیه لنفاوی به حذف مایع اضافی از بافت ها کمک می‌کند، که می‌تواند به کاهش پف و سیاهی دور چشم منجر شود.

برخی از مزایای گواشا عبارتند از: 

  • رهاسازی تنش و استرس از عضلات صورت
  • بهبود تخلیه و سم زدایی لنفاوی 
  • کاهش التهاب و پف کردگی
  • فرم‌دهی به صورت و جوان‌سازی پوست

موارد احتیاط:

  • از فشار ملایم استفاده کنید تا از ایجاد تحریک جلوگیری کنید.
  • از اعمال نیروی بیش‌از‌حد بر روی نواحی ظریف مانند پلک‌ها خودداری کنید.
  • قبل از ماساژ پوستتان و سنگ گواشا را کاملاً تمیز کنید.

برای استفاده از Gua Sha ، ابتدا باید پوست خود را با یک شوینده مناسب پاکسازی کنید. سپس از سپس یک لایه نازک از کرم دور چشم خود را روی پوست دور چشم پخش کنید. سپس ، ابزار را با زاویه 15 درجه نگه دارید و به آرامی آن را از گوشه داخلی به سمت گوشه بیرونی چشم حرکت دهید. این کار را به صورت روزانه برای حدود 10 تا 15 دقیقه انجام دهید.

لامپ‌های LED:

لامپ‌های ال‌ای‌دی نوعی پرتو درمانی هستند که از طول موج های مختلف نور برای تحریک فعالیت سلولی و بهبود پوست استفاده می‌کنند. چراغ های LED می توانند به کاهش التهاب، بهبود گردش خون، افزایش تولید کلاژن و مبارزه با باکتری‌ها و آکنه کمک کنند. آنها همچنین می توانند در روشن شدن پوست و کاهش ظاهر سیاهی و خطوط ریز اطراف چشم موثر باشند.

 برای استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی، به دستگاهی نیاز دارید که نور متناسب با نگرانی‌های پوست شما را ساطع کند. برخی از کارشناسان معتقدند نور LED قرمز باعث تولید کلاژن می‌شود و به معکوس کردن برخی از علائم پیری مانند خطوط ریز و حلقه‌های تیره کمک می‌کند. نور LED آبی رنگ اغلب برای درمان آکنه استفاده می‌شود. بعلاوه  ممکن است فعالیت غدد چربی را که مسئول تولید سبوم در پوست ما هستند، کاهش دهد. نور زرد رنگ نیز برای بهبود رنگ پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از نور LED، به ویژه نور آبی رنگ برای ناحیه زیر چشم بسیار مناسب است. البته توجه داشته باشید که باید از عینک‌های محافظ چشم استفاده کنید. 

موارد احتیاط:

  • برای اطمینان از استفاده صحیح، دستورالعمل های دستگاه را به دقت دنبال کنید.
  • با طول مدت درمان کوتاه‌تر شروع کنید و به تدریج در صورت نیاز آن را افزایش دهید.
  • در صورت احساس هرگونه تحریک یا ناراحتی مصرف را قطع کنید.

 بسته به دستورالعمل می‌توانید دستگاه را به طور مستقیم به مدت 10 تا 20 دقیقه روی پوست اطراف چشم قرار دهید. شما می‌توانید این کار را یک یا دو بار در هفته یا طبق توصیه متخصص پوست خود انجام دهید.

جمع‌بندی

پوست اطراف چشم ناحیه ظریف و مهمی است که شایسته توجه و مراقبت ویژه است. با استفاده از ابزارهای ذکر شده در این مطلب، می توانید ظاهر و سلامت ناحیه چشم خود را بهبود بخشیده و از علائم پیری پیشگیری یا آن ها را کاهش دهید. با این حال، قبل از استفاده از هر یک از این ابزارها، توصیه می‌شود با متخصص پوست یا زیبایی خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای نوع و وضعیت پوست خود انتخاب کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که دستورالعمل ها و اقدامات احتیاطی مناسب را برای جلوگیری از عوارض جانبی دنبال کنید.  با ابزار و تکنیک های مناسب می توانید ظاهری جوان تر و درخشان تر به چشمان خود هدیه دهید.