روتین پوستی برای پوست خشک
روتین پوستی برای پوست خشک

خشکی پوست می‌تواند یک مشکل رایج برای بسیاری از افراد به خصوص در آب و هوای سرد یا خشک باشد. پوست خشک باعث خارش، پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و حتی پیری زودرس می‌شود. برای جلوگیری از این مسائل، پیروی از یک روال پوستی که پوست را هیدراته، تغذیه و محافظت می‌کند، مهم است.

روتین پوستی برای پوست خشک شامل پنج مرحله اساسی است: پاکسازی با استفاده از پاک‌کننده‌های روغنی و شوینده، تونر، سرم، مرطوب کننده، دور چشم و ضد آفتاب. در این جا به بررسی بهترین روش برای استفاده از یک روتین پوستی برای پوست خشک می‌پردازیم.

 

بهترین روتین پوستی روزانه برای پوست خشک 

روتین صبحگاهی روشی برای احیای پوست و آماده سازی آن برای تمام طول روز است. در این‌جا به پایه یک روتین پوستی مناسب برای پوست خشک در روز می‌پردازیم:

پاک‌سازی

اولین مرحله از هر روتین مراقبت از پوست، پاکسازی پوست است. پاکسازی کثیفی، چربی، آرایش و آلودگی‌ها را از روی پوست شما پاک می‌کند و آن را برای مراحل بعدی آماده می‌کند. 

با تمیز کردن صورت خود با یک پاک کننده ملایم و آبرسان شروع کنید. این کار هرگونه آلودگی، چربی یا آرایش را بدون از بین بردن رطوبت ضروری پوست پاک می‌کند. 

یک گزینه عالی برای پوست‌های خشک، ژل شستشو با pH کم Good Morning از برند COSRX است. این ژل شستشو حاوی بتائین است که به آبرسانی و تسکین پوست کمک می‌کند و در عین حال تعادل pH طبیعی آن را حفظ می‌کند.

تونر پوستی

 از یک تونر آبرسان برای بازگرداندن تعادل pH پوست استفاده کنید و پوستتان را برای آبرسانی بیش‌تر و جذب بهتر مراحل بعدی روتین آماده کنید. 

تونر تسکین دهنده سون جانگ اتود هاوس با pH 5.5  یک گزینه تسکین دهنده و مناسب برای پوست‌های خشک و حساس است که بدون ایجاد اختلال در دفاع طبیعی پوست، رطوبت طبیعی پوست را بازسازی می‌کند.

یک تونر دیگر که می‌تواند برای پوست خشک عملکردی فوق‌العاده داشته باشد، تونر کرمی لانژ است. این محصول دو عملکرد تونر و کرم مرطوب‌کننده را به صورت یک‌جا ارائه می‌کند و خاصیت آبرسانی بسیار بالایی دارد.

مرطوب‌کننده

 یکی دیگر از مراحل حیاتی هر روتین پوستی استفاده از یک مرطوب‌کننده مناسب به شمار می‌رود.  از یک مرطوب کننده غنی و مغذی استفاده کنید تا رطوبت را برای تمام طول روز در پوست شما قفل کند و از از دست رفتن آن جلوگیری کند. 

کرم سون جونگ 2X Barrier Intensive Cream اتود هاوس یک کرم مرطوب‌کننده غنی از ترکیبات آبرسان و متناسب با روتین روتین روزانه پوست خشک است. این کرم غنی از ترکیبات سرامید است و سد دفاعی پوست را تقویت می‌کند، از ازدست‌رفتن رطوبت جلوگیری می‌کند و پوست شما را نرم و لطیف نگه می‌دارد.

کرم دور چشم

 پوست دور چشم یکی از حساس‌ترین نواحی پوست صورت به شمار می‌رود و محافظت مناسب از آن بسیار حائز اهمیت است. خشکی پوست دور چشم و اهمیت ندادن به آن می‌تواند به پیری زودرس این ناحیه و افزایش چین و چروک آن منجر شود.  

یکی از کرم‌های دور چشم که برای تمامی سنین مناسب است و می‌تواند ناحیه دور چشم را به خوبی آبرسانی کند کرم دور چشم هیدرو بوست نیتروژنا است. این کرم، سرشار از هیالورونیک اسید بوده و از قدرت آبرسانی فوق العاده‌ای برخوردار است.

استفاده از ضد آفتاب

ضدآفتاب آخرین مرحله و شاید مهم‌ترین مرحله روتین پوستی است و به هیچ‌عنوان نباید در طول روز (حتی در روزهای زمستان) استفاده از ضدآفتاب را فراموش کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به هرشکلی می‌تواند به پوست آسیب برساند و آن را مستعد خشکی و پیری زودرس کند. 

کرم ضدآفتاب تسکین دهنده آلوئه COSRX یکی از ضدآفتاب‌های مناسب برای پوست خشک است که محافظت با SPF 50 با طیف وسیعی را فراهم می‌کند و در عین حال پوست را تسکین و آبرسانی می‌کند.

روتین پوستی روزانه پوست خشک 

روتین پوستی شبانه پوست خشک

روتین عصرگاهی یا شبانه به تامین رطوبت و بازیابی سلامت پوست در طول ساعات خواب اختصاص دارد. در این‌جا به بررسی یک روتین پوستی برای پوست خشک در طول شب می‌پردازیم:

پاک کننده روغنی یا بالم پاک‌کننده صورت برای پاک کردن آرایش و آلودگی‌های طول روز

 به آرامی آرایش و ناخالصی‌هایی که در طول روز روی پوست شما جمع‌شده‌اند را با استفاده از یک پاک‌کننده روغنی یا بالم پاک کننده صورت به صورت عمقی پاکسازی کنید. این به طور مؤثر آرایش را بدون از بین بردن چربی طبیعی پوست حل می‌کند. 

پاک کننده بانیلا کو Clean It Zero یک گزینه بسیار محبوب برای انواع پوست است که بدون هیچ زحمتی آرایش و آلودگی‌ها را پاک می‌کند و در عین حال پوست را نرم و مرطوب می‌کند.

مرحله دوم پاک‌کننده برای پاکسازی عمیق

پس از استفاده از یک پاک‌کننده روغنی از شوینده استفاده کنید تا هرگونه آلودگی باقی‌مانده در منافذ و سطح پوست را به صورت کامل از بین ببرید. به این روش پاک‌سازی دو مرحله یا دابل کلینزینگ نیز گفته می‌شود.

شوینده هیدروبوست نیتروژنا یک پاک کننده ملایم و در عین حال قوی برای انواع پوست بخصوص پوست‌های خشک است. این شوینده محبوب، سرشار از هیالورونیک اسید است و خاصیت آبرسانی عمیق دارد. بعلاوه آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی پوست را از بین برده و با رطوبت رسانی قوی، مانع از ایجاد خشکی پوست می‌شود و آن را برای مراحل بعدی روتین به خوبی آماده می‌کند.

تونر پوستی

برای روتین شبانه نیز مانند روتین روز از یک تونر آبرسان با مواد و ترکیبات مغذی استفاده کنید تا PH پوست شما را متعادل کرده و به جذب هرچه بهتر سایر مراحل روتین پوستی شبانه شما کمک کند.

اسنس

استفاده از اسنس، یکی از مراحل اصلی روتین مراقبت پوست در کشور کره جنوبی به شمار می‌رود. این مرحله اجباری نیست اما مانند یک بوستر برای جذب چند برابر محصولات دیگر عمل می‌کند. اسنس‌ها محصولاتی با بافت بسیار سبک هستند که پوست را عمیقاً آبرسانی نموده و ظاهری شفاف به پوست شما می‌دهند.

یکی از اسنس‌های بسیار محبوب برای انواع پوست که از خاصیت ترمیم و آبرسانی بالایی برخوردار است اسنس حلزون کوزارکس است. این اسنس، از 96% مخاط حلزون، هیالورونیک اسید و آلانتوئین تشکیل شده است و با پیشگیری از از دست رفتن رطوبت پوست، به حفظ آب در سلول‌های پوستی کمک می‌کند.

سرم آبرسان 

با استفاده از یک سرم پوستی غنی از ترکیباتی مانند اسید هیالورونیک، پوست خود را به صورت عمقی آبرسانی کنید. سرم هیالورونیک اسید اوردینری حاوی %2 هیالورونیک اسید خالص است که با نفوذ به تمام لایه‌های پوست،  آن را به صورت کامل و عمیق آبرسانی می‌کند.

مرطوب کننده

یک مرطوب کننده غنی با بافت غلیظ‌‌تر و مواد مغذی بیش‌تر را برای طول شب استفاده کنید. این کار یک سد محافظ ایجاد می‌کند که از از دست دادن رطوبت در طول شب جلوگیری می‌کند و به پوست شما اجازه می دهد هنگام خواب خود را ترمیم کند. 

هم‌چنین می‌توانید روی مرطب‌کننده خود از یک ماسک خواب نیز استفاده کنید. ماسک خواب آب لانیژ یک ماسک خواب بسیار محبوب است که آبرسانی عمیقی را برای پوست شما فراهم می‌کند.

کرم دور چشم

 در روتین شبانه نیز از یک کرم مرطوب کننده با مواد مغذی و رطوبت‌رسان استفاده کنید تا پوست حساس ناحیه دور چشم شما در طول شب این فرصت را داشته باشد تا خود را ترمیم کند.

جمع‌بندی

پیروی از یک روتین پوستی برای پوست خشک می‌تواند به بهبود هیدراتاسیون، بافت و ظاهر پوست شما کمک کند. با انتخاب محصولات مناسب و انجام صحیح مراحل، می‌توانید خشکی پوستتان را رفع کنید و پوستی شفاف و درخشان داشته باشید. یک روتین پوستی برای پوست خشک همچنین می‌تواند از علائم پیری جلوگیری و روند آن‌ها را کاهش دهد.