بهترین روتین پوستی برای پوست چرب
بهترین روتین پوستی برای پوست چرب

محصولات مورد نیاز روتین مراقبت از پوست چرب

پوست چرب یک نوع رایج از انواع پوست است که با تولید بیش از حد سبوم، منافذ بزرگ و ظاهری براق مشخص می‌شود. پوست چرب می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون ها، محیط، رژیم غذایی و استرس باشد. در حالی که پوست چرب فوایدی مانند مقاومت بیشتر در برابر پیری و کم‌آبی بدن دارد، اما چالش‌هایی مانند مستعد بودن در ابتلا به آکنه، جوش‌های سرسیاه و التهاب را نیز به همراه دارد.

خبر خوب این است که این نوع پوست را می‌توان با یک روتین مراقبت از پوست مناسب، که تولید چربی پوست را متعادل می کند، منافذ را تمیز می کند و پوست را هیدراته می‌کند،  مدیریت کرده و بهبود بخشید . در این مقاله همراه با ملیس بیوتی بهترین روتین مراقبت از پوست برای پوست های چرب شامل محصولات، مواد تشکیل دهنده و مراحلی که برای دستیابی به پوستی سالم و درخشان باید طی کنید را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

اولین قدم برای ایجاد روتین مراقبت از پوست برای پوست های چرب، انتخاب محصولات مناسب با نوع پوست شما و رفع نگرانی های خاص شما است. در اینجا به محصولات ضروری که باید در روتین مراقبت از پوست چرب خود جای دهید می‌پردازیم: 

پاک کننده:  صورت خود را صبح و شب با یک پاک کننده ملایم و بدون چربی بشویید. از صابون های خشن و لایه بردار که می توانند سد طبیعی پوست شما را مختل کرده و تولید چربی اضافی را تحریک کنند، خودداری کنید. 

 به دنبال پاک کننده هایی باشید که حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا نیاسینامید هستند و می توانند به کوچک کردن منافذ، کاهش التهاب و تنظیم تولید سبوم کمک کنند.

اگر از آرایش استفاده می کنید، ابتدا از یک پاک کننده روغنی مانند بالم پاک کننده بانیلاکو  برای حل کردن آرایش استفاده کنید و سپس از پاک کننده معمولی خود استفاده کنید.

یکی از شوینده‌هایی که می‌تواند برای پاک‌سازی پوست چرب مناسب باشد، شوینده گود مورنینگ از برند کوزارکس است. این شوینده علاوه بر پاک کردن سبوم اضافه پوست، چربی و رطوبت طبیعی آن را از بین نبرده و باعث خشکی و کشیدگی آن نیز نمی‌شود. بعلاوه تاثیر بسزایی در بهبود جوش دارد. 

 لایه برداری منظم: 2 تا 3 بار در هفته از لایه بردار استفاده کنید. این کار سلول های مرده پوست را که می‌توانند منافذ را مسدود کرده و باعث برق‌افتادن پوست شود، از بین می‌برد. لایه بردارهای شیمیایی (AHA و BHA) را به جای اسکراب‌های خشن که می توانند باعث تحریک شوند، انتخاب کنید. لایه بردار  BHA (اسید سالیسیلیک) به ویژه برای پوست چرب بسیار موثر است زیرا به عمق منافذ نفوذ می کند.

تونر: تونر محصولی است که تعادل pH پوست را بازیابی می‌کند، منافذ را سفت می‌کند و پوست را برای مراحل بعدی روتین آماده می کند. به دنبال تونرهایی باشید که حاوی موادی مانند چای سبز یا آلوئه ورا هستند و منجر به تسکین، طراوت و آبرسانی پوست می‌شوند. 

سرم: سرم‌ها غلظت بالایی از مواد فعال را به پوست می‌رساند و مسائل خاصی مانند آکنه، پرپیگمانتاسیون یا پیری را هدف قرار می‌دهد. به دنبال سرم های سبک با نیاسینامید، ویتامین C یا رتینوئیدها باشید تا نگرانی های خاص مانند منافذ بزرگ، رنگ پوست ناهموار یا جوش ها را برطرف کنید. برای این مرحله می‌توانید از یک تونر متناسب با نوع پوست خود با یک لایه برداری ملایم مانند تونر AHA/BHA کوزارکس استفاده کنید. 

تونر Aha/Bha کوزارکس یک لایه بردار ملایم و روزانه است  که سلول‌های مرده را ازبین برده، سطح پوست و اعماق منافذ را از آلودگی و ناخالصی ها پاکسازی نموده و منافذ مسدود شده از چربی را تخلیه می کند. همچنین در تنظیم میزان ترشح سبوم و کوچک شدن منافذ باز پوست موثر است. 

مرطوب‌کننده:  برخلاف تصور عموم، پوست چرب برای حفظ تعادل و جلوگیری از تولید بیش از حد چربی به رطوبت نیاز دارد.. 

مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب کنید که رطوبت را در پوست شما نگه می‌دارد، از سد پوستی محافظت می‌کند و در عین حال  تولید چربی را متعادل می‌کند. به دنبال مرطوب کننده هایی باشید که سبک وزن، غیر کومدون زا و فاقد چربی هستند. بهترین مرطوب‌کننده‌ها برای پوست‌های چرب دارای فرمولاسیون‌های ژل، لوسیون یا کرمی با بافت سبک هستند . از مرطوب کننده های خیلی سنگین و چرب که منافذ را مسدود می‌کنند خودداری کنید. 

برای مرطوب کننده نیز بهتر است از ک مرطوب کننده غیر کمدون‌زا با بافت سبک مانند کرم مرطوب‌کننده سیمپل مدل لایت استفاده کنید تا علاوه بر رطوبت رسانی به پوست، آن را بیش از چرب نکرده و حس سنگینی زیادی به پوست ندهد. مرطوب‌کننده‌های مناسب پوست چرب نباید در حدی شنکین باشند که منافذ پوست را مسدود کنند زیرا این موضوع به خودی خود باعث بزرگ شدن منافذ و ایجاد جوش‌های جدید می‌شود.

ضد آفتاب: ضد آفتاب یکی دیگ از مراحل بسیار ضروری و غیر قابل حذف روتین پوستی پوست چرب است و نباید استفاده از آن را فراموش کنید.  به دنبال ضدآفتاب هایی با طیف وسیع، SPF 30 یا بالاتر و مقاوم در برابر آب باشید. به طور معمول توصیه می‌شود برای نوع پوست چرب، ضدآفتاب‌های شیمیایی را انتخاب کنید. 

مراحلی که برای پوست چرب باید رعایت کنید

مراحلی که برای پوست چرب باید رعایت کنید

قدم دوم برای ایجاد روتین مراقبت از پوست برای پوست های چرب، پیروی از ترتیب و دفعات صحیح استفاده از محصولات است. در اینجا روتین توصیه شده برای مراقبت از پوست برای پوست های چرب را آورده‌ایم:‌

صبح: 

برای روتین روز پوست چرب، ابتدا پوست خود را پاکسازی کنید، از تونر و سپس سرم استفاده کنید و در نهایت مرطوب‌کننده و ضدآفتاب خود را بزنید. این کار به حذف هرگونه چربی اضافی و ناخالصی باقی مانده از شب کمک می کند، پوست شما را برای  روز پیش رو آماده می کند و از آن در برابر آفتاب و عوامل استرس زای محیطی محافظت می کند.

عصر: 

برای روتین شبانه نیز باید ابتدا پوست خود را با استفاده از یک پاک‌کننده پاکسازی کنید و سپس با استفاده از یک شوینده مناسب بشویید، سپس در ادامه از تونر سرم و مرطوب کننده استفاده کنید. در نهایت نیز می‌توانید در مرحله آخر از یک ماسک خواب استفاده کنید

 این روتین به حذف هرگونه آلودگی و آرایش باقی مانده از روز کمک می‌کند، پوست شما را با مواد فعال درمان می کند، و رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز پوست برای ترمیم خود در طول شب را تامین می کند.

هفتگی: یک یا دو بار در هفته می توانید پوست خود را لایه برداری کرده و از ماسک های صورت متناسب با پوست چرب استفاده کنید. لایه برداری به حذف سلول های مرده پوست، باز کردن منافذ و بهبود بافت و ظاهر پوست کمک می‌کند. به دنبال لایه‌بردارها و ماسک‌هایی باشید که ملایم، موثر و مناسب برای پوست‌های چرب هستند، مانند فرمول‌های لایه بردار شیمیایی، یا ماسک‌های خاک رس. 

هم‌چنین ماسک‌های ورقه‌ای حاوی ترکیباتی مانند آلوئه ورا، چای سبز و مواردی از این دست نیز می‌توانند تاثیر بسزایی در بهبود ظاهر پوست شما داشته باشند. 

جمع‌بندی

پوست چرب یک نوع پوست منحصر به فرد است که مزای و در عین حال چالش‌های خود را دارد. با استفاده از روتین، محصولات و عادات مناسب مراقبت از پوست می‌توانید شرایط پوستی خود را در بهترین حالت ممکن نگه دارید وو به پوستی بی عیب، درخشان و سالم برسید. در این مقاله بهترین روتین مراقبت از پوست چرب را با شما به اشتراک گذاشته ایم که شامل محصولات، مواد تشکیل دهنده و مراحلی است که باید برای بهینه سازی وضعیت پوست خود دنبال کنید.