راهنمای خرید کرم ضدآفتاب
راهنمای خرید کرم ضدآفتاب، انتخاب بهترین ضدآفتاب

پرتوهای درخشان نور خورشید یک تهدید بالقوه برای پوست ما به شمار می‌روند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات پوستی از جمله آفتاب سوختگی، پیری زودرس و حتی سرطان پوست شود. 

برای محافظت از پوست خود در برابر این اثرات مضر، کرم ضد آفتاب باید یکی از مراحل ضروری و جدا نشدنی روتین مراقبت از پوست روزانه ما باشد. اما با وجود طیف وسیعی از محصولات موجود در بازار، انتخاب ضدآفتاب مناسب می‌تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد. در این راهنما، به بررسی نحوه انتخاب کرم ضد آفتاب متناسب با پوست با فاکتور محافظتی مناسب می‌پردازیم. 

چرا استفاده از ضدآفتاب از اهمیت زیادی برخوردار است؟

خورشید دو نوع اشعه مضر UV از خود ساطع می کند: اشعه UVA و UVB.

UVA (فرابنفش A): اشعه UVA در حقیقت فرآیند پیری زودرس پوست است و می‌تواند به عمق پوست نفوذ کند. این اشعه‌ها شکل‌گیری چین و چروک، خطوط ظریف و لکه‌های پیری را تسریع می‌کنند.

UVB (فرابنفش B): اشعه UVB در درجه اول مسئول ایجاد آفتاب سوختگی است و می تواند به لایه های سطحی پوست آسیب برساند. این اشعه همچنین یک عامل کلیدی در ایجاد سرطان پوست است.

یک ضدآفتاب مناسب باید محافظت خوبی در برابر اشعه‌های UVA و UVB ایجاد کند.

عواملی که هنگام خرید و انتخاب کرم ضد آفتاب باید در نظر بگیرید

  • طیف محافظتی SPF

فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که هنگام خرید ضد آفتاب باید در نظر گرفته شود. SPF سطح محافظتی کرم ضد آفتاب در برابر اشعه های UVB (که مسئول آفتاب سوختگی هستند) را اندازه گیری می‌کند. عدد بیش‌تر SPF نشان دهنده محافظت بیش‌تر آن است.

SPF 15: محافظت متوسطی را ارائه می‌دهد. این میزان SPF به طور معمول توصیه نمی‌شود اما برای استفاده روزمره می‌تواند قابل قبول باشد.

SPF 30: محافظت نسبتا مناسبی ارائه می دهد و می‌تواند هنگام قرار گرفتن طولانی زیر نور خورشید موثر باشد. 

SPF 50+: بالاترین سطح محافظت را ارائه می دهد و برای پوست های بسیار روشن یا حساس که بیش‌تر مستعد تاثیر گرفتن از اشعه‌های خورشید هستند انتخاب ایده‌آلی است.

توجه به این نکته مهم است که هیچ ضدآفتابی به مدت طولانی به صورت ۱۰۰٪ از پوست شما محافظت نمی‌کند، بنابراین تمدید و استفاده مجدد از آن حدودا هر ۴ تا ۵ ساعت یک‌بار به خصوص پس از شنا یا تعریق زیاد ضروری است.

 

  • پوشش طیف گسترده broad-spectrum

در حالی که SPF محافظت در برابر اشعه UVB را اندازه گیری می کند، همچنین باید اطمینان حاصل کنید که کرم ضد آفتاب شما انواع دیگر اشعه را نیز پوشش می‌دهد. این بدان معنی است که باید محافظت خوبی در برابر اشعه های UVA و UVB ارائه دهد. برای اطمینان از این موضوع به دنبال عبارت “broad-spectrum” بر روی محصول باشید.

  • مقاومت در برابر آب

اگر قصد دارید هنگام شنا از ضدآفتاب استفاده کنید، یک ضد آفتاب مقاوم در برابر آب را انتخاب کنید. فرمولاسیون‌های مقاوم در برابر آب به طور بهتری به پوست مرطوب چسبیده و احتمال شسته شدن آن‌ها توسط آب کم‌تر است. با این حال، هیچ ضدآفتابی کاملاً ضد آب نیست، بنابراین توصیه می‌شود پس از شنا یا تعریق دوباره استفاده کنید.

  • نوع پوست

وقتی صحبت از کرم ضد آفتاب می شود، انواع پوست نیازهای متفاوتی دارند.

ضد آفتاب مناسب پوست خشک: به دنبال کرم های ضد آفتاب با ترکیبات مرطوب‌کنندگی بیش‌تر باشید تا از خشک شدن پوست خود جلوگیری کنید.

ضد آفتاب مناسب پوست حساس: ضدآفتابی با مسدود کننده‌های فیزیکی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم انتخاب کنید، زیرا این ترکیبات احتمال تحریک کم‌تری دارند.

ضد آفتاب مناسب پوست های چرب و مستعد آکنه: برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ، از کرم های ضدآفتاب فاقد چربی یا غیر کومدوژنیک استفاده کنید.

  • نوع کرم

ضدآفتاب ها در اشکال مختلفی از جمله لوسیون، کرم، اسپری، ژل و استیک وجود دارند. یکی را انتخاب کنید که با ترجیحات شما مطابقت بیش‌تری دارند. برای صورت، ضد آفتاب استیکی یا کرم مناسب‌تر در نظر گرفته می‌شود، در حالی که یک اسپری ممکن است برای بدن راحت تر باشد.

راهنمای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب

مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب

شناخت مواد فعال در ضد آفتاب بسیار ضروری است، به خصوص اگر نگرانی یا حساسیت پوستی خاصی دارید. دو دسته اصلی از ترکیبات ضد آفتاب وجود دارد:

ضدآفتاب‌ها فیزیکی

ضد آفتاب های فیزیکی، که تحت عنوان ضدآفتاب مینرال نیز شناخته می‌شوند، با ایجاد یک لایه محافظتی فیزیکی بر روی پوست شما بر روی سطح پوست نشسته و اشعه UV را منعکس یا پراکنده می کنند. آن‌ها هم‌چنین به جلوگیری از آسیب‌های پوستی ناشی از UVA از جمله هیپرپیگمانتاسیون و چین و چروک کمک می‌کنند.

نکته: کرم‌های ضد آفتاب مینرال همچنین می‌توانند به جلوگیری از اشعه‌های UVA که از پنجره به پوست شما برخورد می‌کنند (که می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه و تجزیه کلاژن شود)، کمک کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، حتی اگر قصد خارج شدن از منزل را نداشته باشید. 

اکثر کرم های ضد آفتاب معدنی با اکسید روی و اکسید تیتانیوم، دو ماده بسیار موثر در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید فرموله شده‌اند.

کرم‌های ضد آفتاب فیزیکی به اندازه ضدآفتاب‌های شیمیایی در برابر آب مقاوم نیستند، بنابراین ممکن است نیاز به تمدید بیش‌تری داشته باشید.

مسدود کننده های فیزیکی اغلب برای افرادی که پوست حساسی دارند انتخاب بهتری هستند، زیرا کمتر باعث تحریک می شوند.

ضدآفتاب شیمیایی

ضدآفتاب‌های شیمیایی بر روی پوست نمی نشینند و اشعه را مسدود نمی کنند. در عوض دارای مواد فعالی هستند که اشعه ماوراء بنفش را پیش از اینکه پوست شما بتواند آنها را جذب کند، جذب می‌کند. این فیلترهای شیمیایی UV عبارتند از:

  1. اکسی بنزون
  2. آووبنزون
  3. octisalate
  4. اکتوکریلن
  5. همسالات
  6. اکتینوکسات

در بیشتر موارد، ضدآفتاب‌های شیمیایی لایه قابل مشاهده‌ای روی پوست باقی نمی‌گذارند، که استفاده از آن‌ها را برای طیف وسیع‌تری از رنگ‌های پوست مناسب می‌کند.

از آن‌جایی که این نوع ضدآفتاب به شکلی طراحی شده‌اند که روی پوست جذب شوند، هیچ گونه حس چسبندگی یا چربی بخصوصی بر روی پوست باقی نمی‌گذارند و هم‌چنین رد سفیدی از خود بر روی پوست بر جای نمی‌گذارند.

با این وجود استفاده از آن‌ها برای پوست‌های خیلی روشن و حساس توصیه نمی‌شود چرا که در برخی موارد می‌تواند منجر به ایجاد تحریکات پوستی شود.

راهنمای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب

در ادامه این راهنمای انتخاب کرم ضدآفتاب به بررسی برخی از بهترین ضدآفتاب‌ها برای انواع پوست می‌پردازیم.

ضدآفتاب بیوتی آف جوسان

ضدآفتاب بیوتی آف جوسان یکی از محبوب ترین ضدآفتاب های حال حاضر در جهان است که حاوی SPF 50 بوده و از محافظت بسیار مناسبی در برابر اشعه UVA و UVB خورشید برخوردار است. 

این ضد آفتاب دارای بافتی بسیار سبک و زود جذب بوده و اثر چربی و سنگینی یا رد سفیدی روی پوست ایجاد نمی کند. 

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده این ضدآفتاب این است که با برخورداری از ترکیباتی نظیر عصاره برنج و نیاسینامید خواص درمانی داشته و بر شفافیت و رطوبت‌رسانی پوست تاثیر بی‌نظیری داشته و هم‌چنین به بهبود جای جوش و آکنه کمک می‌کند.

علاوه بر این، این ضدآفتاب فاقد الکل، عطر و ترکیبات مضر است و از ترکیبات پروبیوتیک مغذی و چای سبز نیز برخوردار است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است و آن را به محصولی منحصر بفرد برای انواع پوست بخصوص پوست‌های مختلط، چرب و حساس تبدیل می‌کند.

استفاده از ضدآفتاب بیوتی آف جوسان در نواحی اطراف چشم موجب ایجاد حس سوزش و تحریک چشم نخواهد شد و می‌توانید از آن در این نواحی نیز بدون نگرانی استفاده کنید. 

ضد آفتاب استیکی ابیب

ضد آفتاب استکی Abib یک ضد آفتاب بسیار محبوب کره‌ای دارای SPF 50  و 5 نوع فیلتر حفاظتی است که حداکثر محافظت از پوست در برابر اشعه UV خورشید را فراهم می‌کند.

این ضد آفتاب دارای بافت پودری و بسیار سبکی است که به سادگی بر روی پوست پخش می‌شود. استفاده از این ضد آفتاب بسیار ساده بوده و نیازی به لمس صورت ندارد. هم‌چنین حتی با داشتن آرایش صورت نیز قابلیت تمدید دارد و هیچ اثر چربی و سنگینی و رد سفید بر جای نمی‌گذارد. 

در ترکیبات این کرم، سنتلا وجود دارد که خاصیت آبرسانی، ضد جوش و ضد حساسیت دارد و به همین دلیل موجب ایجاد آکنه و التهابات پوستی نمی‌شود. هم‌چنین از ترکیبات دیگر آن می‌توان به پپتاید با خواص ضد چروک و حفظ خاصیت ارتجاعی و چای سبز با خاصیت کنترل چربی اشاره کرد.

ضد آفتاب استیکی ابیب Abib

خرید ضد آفتاب استیکی ابیب، برای انواع پوست به خصوص پوست های حساس مناسب است چرا که فرمولاسیون ویژه این محصول، آن را به ضدآفتابی سبک و ضد حساسیت تبدیل کرده است. 

لازم به ذکر است می‌توان از این ضدآفتاب برای نواحی اطراف چشم نیز استفاده کرد و موجب هیچ‌گونه حساسیتی نمی‌شود. 

ضدآفتاب سنتلا اسکین 1004

ضدآفتاب سنتلا اسکین 1004 (از برند Skin 1004) نیز یکی دیگر از ضدآفتاب‌های محبوب کره‌ای است که از طیف محافظتی SPF 50 برخوردار بوده و به طور کامل از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB خورشید محافظت می‌کند.

ضدآفتاب آبرسان سنتلا بافت سبک و زود جذبی دارد و هیچ گونه اثر چربی و سنگینی و هیچ‌گونه رد سفید بر روی پوست ایجاد نمی‌کند. استفاده روزانه و منظم از این ضدآفتاب باعث روشن شدن پوست و بهبود آکنه می شود.

ضدآفتاب آبرسان سنتلا اسکین 1004

این محصول حاوی عصاره سنتلا آسیاتیکا است که از خواص ترمیم کنندگی، ضد التهابی و آبرسانی برخوردار است.  از دیگر ترکیبات مهم این ضدآفتاب، می‌توان به نیاسینامید اشاره کرد که به رفع لک های پوستی کمک می‌کند.

این ضد آفتاب یک آنتی اکسیدان قوی با خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال است و برای انواع پوست مخصوصا پوست‌های حساس انتخاب بسیار مناسبی است.

ضدآفتاب فیوژن واتر ایزدین

یکی دیگر از ضدآفتاب‌های محبوب در سرتاسر جهان، ضدآفتاب فیوژن واتر ایزدین با SPF 50 است که از محافظت بسیار بالا و بی نظیری در برابر اشعه UVA و UVB خورشید برخوردار است.

ضدآفتاب فیوژن واتر ایزدین فاقد رنگ و بر پایه آب است و ب همین دلیل از بافت بسیار سبکی برخوردار است و به سرعت جذب می‌شود. این ضدآفتاب، احساس چربی و سنگینی روی پوست ایجاد نکرده و رد سفیدی ایجاد نمی‌کند.

کرم ضد آفتاب فیوژن واتر ایزدین SPF50

هم‌چنین این ضد آفتاب با فاکتور محافظتی بالایی که دارد از بروز لک و جوش جلوگیری می‌کند و حتی برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه نیز مناسب است. 

ضدآفتاب ایزدین، دارای خواص ضد پیری و آنتی اکسیدان است و در برابر تعریق صورت نیز مقاوم است. این ضد آفتاب دارای تکنولوژی ویژه safe eye بوده و قابل استفاده در ناحیه اطراف چشم بدون ایجاد حس سوزش و حساسیت است. تکنولوژی wet skin نیز این ضدآفتاب را برای استفاده روی پوست نم دار و خیس به انتخابی مناسب تبدیل می‌کند.

این محصول فاقد چربی، پارابن و الکل است و انتخاب بسیار ایده‌آلی برای انواع پوست به ویژه پوست‌ها مختلط و چرب محسوب می‌شود.

جمع بندی

انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب شامل در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند طیف محافظتی SPF، مقاومت در برابر آب، نوع پوست، نوع کاربرد، و ترکیبات فعال محصول است. با استفاده از ضدآفتاب مناسب ، می‌توانید از آسیب‌های اشعه‌های UVA و UVB در امان بمانید و در عین حال خطر آفتاب سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست را به حداقل برسانید. به یاد داشته باشید که کرم ضد آفتاب بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست شما است، بنابراین عاقلانه انتخاب کنید و سلامت پوست خود را در اولویت قرار دهید.

برای مشاهده تمام محصولات ضدآفتاب و دسته بندی ضدآفتاب در ملیس بیوتی روی لینک زیر کلیک کنید:

لینک دسته بندی ضدآفتاب