بهترین راهنمای خرید محصولات مراقبت روزانه از پوست
بهترین راهنمای خرید محصولات مراقبت روزانه از پوست

محصولات مراقبت روزانه از پوست

پوست شما بزرگترین عضو بدن شماست و سزاوار مراقبت و توجه زیادی است. پوست سالم نه تنها ظاهر خوبی دارد، بلکه از شما در برابر عفونت‌ها و عوامل محیطی نیز محافظت می‌کند. مراقبت مناسب از پوست می‌تواند به شما در حفظ سلامت و ظاهر پوست و همچنین پیشگیری یا درمان مشکلات رایج پوست کمک کند.

با این حال، پیدا کردن محصولات مراقبت از پوست مناسب برای نیازهای شما ممکن است کار چندان ساده‌ای نباشد. با وجود گزینه های بسیار زیادی که در بازار وجود دارد، چگونه می‌دانید کدام یک برای نوع پوست، وضعیت و اهداف شما مناسب هستند؟ چگونه مواد تشکیل دهنده آن را بررسی می‌کنید؟ 

در این راهنمای خرید محصولات روزانه همراه با ملیس بیوتی  به شما کمک می‌کنیم تا به نسبت نوع پوست و نیازهای آن و همچین بودجه خود یک روزتین پوستی روزانه مناسب بچینید و محصولات روتین خود را آگاهانه انتخاب کنید. 

شناسایی نوع پوست

اولین و مهمترین قدم در انتخاب محصولات مراقبت از پوست، شناخت نوع پوست است. نوع پوست شما بر اساس میزان چربی تولید شده تشخیص داده می‌شود و می‌توان آن را به چهار دسته اصلی تقسیم کرد: خشک، چرب، مختلط و حساس. اطلاع از نوع پوست می‌تواند به شما کمک کند محصولاتی را انتخاب کنید که با نیازهای پوست شما مطابقت دارند و از محصولاتی که ممکن است باعث واکنش های نامطلوب شوند اجتناب کنید.

در این جا به بررسی برخی از ویژگی‌های انواع پوست می‌پردازیم:‌

پوست خشک معمولا سفت، زبر، پوسته پوسته یا کدر می شود. همچنین ممکن است خطوط ریز، ترک یا قرمزی داشته باشد. پوست خشک فاقد رطوبت و چربی است. این نوع به محصولاتی نیاز دارد که بتواند آن را هیدراته، تغذیه و از از دست دادن رطوبت محافظت کند.

پوست های چرب معمولا براق و منافذ آن‌ها کمی بزرگ به نظر می‌رسد. همچنین ممکن است دارای جوش‌های سر سیاه، سر سفید یا آکنه باشد. پوست چرب سبوم اضافی تولید می‌کند. پوست‌های چرب به محصولاتی نیاز دارند که بتوانند آن را تمیز، متعادل و مات کنند بدون اینکه چربی طبیعی آن را از بین ببرند.

پوست مختلط دارای نواحی خشک و چرب است، معمولاً دارای ناحیه U خشک (گونه ها و خط فک) و ناحیه T چرب (پیشانی، بینی و چانه). همچنین ممکن است بافت ناهموار و منافذ باز داشته باشد. پوست مختلط تولید سبوم پراکنده‌ای دارد. این نوع پوست به محصولاتی نیاز دارد که بتواند نواحی مختلف آن را متعادل کرده و شرایط کلی آن را بهبود دهد.

پوست حساس به راحتی به محصولات، مواد تشکیل دهنده یا عوامل خارجی واکنش نشان می‌دهد. ممکن است خارش، سوزش، قرمزی یا التهاب را تجربه کند. پوست حساس دارای یک سد پوستی در معرض خطر است و ممکن است توسط ژنتیک، آلرژی، شرایط پزشکی یا عوامل محیطی تحریک شود. این نوع به محصولاتی نیاز دارد که بتواند آن را تسکین دهد، آرام کند و بدون تحریک یا حساسیت آن را تقویت کند.

در این راهنمای خرید محصولات روزانه تلاش ما بر این است که اصلی‌ترین مراحل روتین روزانه مراقبت از پوست را بررسی و محصولاتی را انتخاب کنیم که برای انواع پوست مناسب است و علاوه بر خواص درمانی موثر به هیچ یک از انواع پوستی واکنش نامطلوبی نشان ندهد. 

راهنمای خرید محصولات مراقبت از پوست روزانه 

راهنمای خرید محصولات مراقبت از پوست روزانه 

ملزومات اصلی مراقبت از پوست روزانه عبارتند از: پاک کننده، مرطوب کننده و SPF. این سه محصول بدون در نظر گرفتن نوع پوست، وضعیت یا اهداف شما، اساس هر روتین مراقبت از پوست را تشکیل می‌دهند. آن‌ها به شما کمک می کنند پوست خود را تمیز، هیدراته و محافظت شده نگه دارید که برای سلامت و ظاهر پوست شما حیاتی است.

پاک کننده: پاک کننده آلودگی، چربی، آرایش و آلودگی‌ها را از پوست شما پاک می‌کند و پوست شما را برای مراحل بعدی روتین آماده می‌کند. شما باید دو بار در روز، صبح و شب، پوست خود را با استفاده از یک شوینده مناسب، مانند شوینده گود مورنینگ از برند کوزارکس پاکسازی کنید. 

شوینده گود مورنینگ کوزارکس یک انتخاب بسیار عالی برای روتین روزانه به شمار می‌رود. این شوینده از قدرت پاک کنندگی خوبی برخوردار است و در عین حال رطوبت و چربی‌های مورد نیاز و طبیعی پوست شما را از بین نمی‌برد. 

مرطوب کننده: یکی دیگر از عناصر اصلی یک روتین پوستی روزانه مرطوب کننده است. مرطوب‌کننده به شما کمک می‌کند از خشکی، کم آبی و تحریک پوست خود جلوگیری کنید. همچنین بافت، خاصیت ارتجاعی و درخشندگی پوست شما را بهبود می‌بخشد. شما باید دو بار در روز، پس از پاکسازی و قبل از ضدآفتاب، پوست خود را مرطوب کنید. اگر پوست خشکی دارید، ممکن است بهتر باشد از یک مرطوب کننده با بافت غلیظ‌تر استفاده کنید و اگر پوست چربی دارید، ممکن است بهتر باشد از یک مرطوب کننده سبک یا ژلی استفاده کنید. 

کرم مرطوب کننده سیمپل لایت

یکی از مرطوب‌کننده‌های بسیار محبوب که برای انواع پوست، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است کرم مرطوب کننده سیمپل مدل لایت است. این کرم با برخورداری از ویتامین B5  و ویتامین E از خاصیت رطوبت‌رسانی بسیار مناسبی برخوردار است و در عین حال موجب بروز جوش و آکنه نمی‌شود. هم‌چنین هیچ ترکیبات حساسیت زایی در این محصول استفاده نشده است و به همین دلیل برای پوست‌های حساس نیز گزینه‌ی بسیار ایده‌آلی به شمار می‌رود. 

ضدآفتاب : ضدآفتاب اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث آفتاب سوختگی، پیری زودرس، هیپرپیگمانتاسیون و سرطان پوست شود. استفاده از ضدآفتاب به شما کمک می‌کند تا از این آسیب‌ها جلوگیری کنید و سلامت و ظاهر پوست خود را حفظ کنید. شما باید هر روز در آخرین مرحله از روتین مراقبت پوستی روزانه خود از ضدآفتابی با محافظت بالا استفاده کنید. بهتر است ضدآفتابی انتخاب کنید که حداقل از SPF  برای مثال، اگر پوست خشکی دارید، ممکن است بخواهید از یک SPF مرطوب کننده یا رنگی استفاده کنید. که می تواند کمی درخشندگی به پوست شما اضافه کند. اگر پوست چرب دارید، ممکن است بخواهید از SPF 30 برخوردار باشد. 

ضدآفتاب استیکی ابیب

ضدآفتاب‌های استیکی به انتخاب‌های محبوبی برای استفاده روزمره تبدیل شده‌اند. در این میان ضدآفتاب استیکی ابیب به دلیل برخورداری از فاکتور محافظتی بالا با SPF 50 و ۵ نوع فاکتور محافظتی و حداکثر محافظت در کنار ترکیبات درمانی مانند سنتلا، چای سبز و پپتیدها، توانسته بازخوردهای مثبت زیادی را از آن خود کند. 

این ضدآفتاب به دلیل کاربرد ساده و مناسب بودن برای انواع پوست حتی پوست‌های حساس، انتخابی عالی برای روتین پوستی روزانه به شمار می‌رود. 

علاوه بر این مراحل ضروری، ممکن است بخواهید بسته به نوع پوست، وضعیت و هدف خود از انجام روتین، برخی از محصولات اضافی را نیز به روتین پوستی روزانه خود اضافه کنید. این محصولات می‌توانند اثرگذاری روتین پوستی شما را دو چندان کنند و مشکلات بیش‌تری را رفع کنند. برخی از رایج ترین محصولات روتین عبارتند از:

تونر: تونر محصولی است که سطح pH پوست شما را متعادل می‌کند، هر گونه باقیمانده از پاک کننده شما را از بین می‌برد و پوست شما را برای مراحل بعدی روتین آماده می‌کند. همچنین بسته به مواد تشکیل دهنده آن می‌تواند پوست شما را آبرسانی، تسکین یا لایه برداری کند. می توانید دو بار در روز، پس از پاکسازی و قبل از مرطوب کننده از این محصول استفاده کنید. 

سرم: سرم محصولی با غلظت بالا است که مواد فعال را به پوست شما می‌رساند. سرم می‌تواند مشکلات پوستی مختلفی مانند پیری، آکنه، رنگدانه یا دهیدراتگی را هدف قرار دهد. همچنین می‌تواند در روشن شدن و استحکام پوست شما موثر باشد. می‌توانید یک یا دو بار در روز، پس از تونر و قبل از مرطوب کننده، از یک سرم پوستی استفاده کنید. 

کرم دور چشم: کرم دور چشم نیز یک محصول تخصصی است که پوست نازک دور چشم را مرطوب و درمان می‌کند. این محصول می‌تواند به شما در پیشگیری یا کاهش علائم پیری مانند چین و چروک، افتادگی یا حلقه‌های تیره کمک کند. همچنین می تواند ناحیه چشم شما مانند پف، خشکی یا خستگی را تسکین یا تازه کند. می توانید یک یا دو بار در روز، بعد از سرم و قبل از مرطوب کننده، از یک کرم دور چشم مناسب استفاده کنید.

جمع‌بندی

بسیاری از محصولات دیگر مانند ماسک‌ها، اسکراب، روغن، اسنس و غیره وجود دارد که می توانید آن‌ها را به روتین مراقبت از پوست روزانه خود اضافه کنید. نکته کلیدی این است که محصولاتی را استفاده کنید که بهترین عملکرد را دارند و به طور مداوم و صحیح از آن‌ها استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.