راه های مراقبت از موی فر
راه های مراقبت از موی فر

راه های مراقبت از موی فر: اصول اولیه

موی فر یک هدیه طبیعی است که می‌تواند زیبایی شما را دو چندان کند. با این حال، نگهداری از آن با چالش‌هایی نیز همراه است و نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارد. موهای مجعد به دلیل ساختار و فرم منحصربفرد شان بیشتر از موهای صاف مستعد خشکی، موخوره، شکستگی و آسیب هستند. بنابراین، پیروی از برخی روش‌های مراقبت از موی فر که می‌توانند به شما کمک کنند موهای خود را هیدراته، تغذیه، شفاف و خوش حالت نگه دارید، بسیار مهم است.

در این مقاله با ملیس بیوتی برخی از بهترین روش های مراقبت از موهای مجعد را که می توانید آن‌ها را در روتین روزانه خود بگنجانید، به شما معرفی می‌کنیم. این روش ها بر اساس اصول Curly Girl Method است، رویکردی محبوب که توسط لورین ماسی، آرایشگر و نویسنده کتاب “Curly Girl: The Handbook” ایجاد شده است. هدف روش Curly Girl افزایش زیبایی طبیعی موهای مجعد با اجتناب از مواد شیمیایی خشن، گرما و استفاده از دستگاه‌های آسیب‌زننده و با استفاده از محصولات و تکنیک های ملایم متناسب با نوع فر موهای شماست.

قبل از آن که به روش‌های خاص مراقبت از موهای مجعد بپردازیم، بهتر است ابتدا برخی از مفاهیم و اصطلاحات اساسی را که باید بدانید، مرور کنیم.

نوع موی فر

نوع موهای فر به شکل و الگوی موهای شما اشاره دارد که می‌تواند از موج‌های باز تا فرهای ریز باشد. شناخت نوع موهای شما می‌تواند به شما در انتخاب محصولات و تکنیک‌های مناسب برای بهبود فر موهای شما کمک کند. روش‌های مختلفی برای طبقه‌بندی نوع موهای فر وجود دارد، اما یکی از معروف‌ترین آن‌ها سیستم اندر واکر است که موهای را به چهار دسته تقسیم می‌کند: نوع ۱ (صاف و بدون فر)، نوع ۲ (موجدار)، نوع ۳ (فر) و نوع ۴ (فر سیم تلفنی). هر دسته شامل زیردسته‌هایی است که با حروف (A، B یا C) نشان داده می‌شوند و به عرض و چگالی موها بستگی دارد.

به عنوان مثال، موهای نوع 2A موج‌دار و کمی دارای خمیدگی هستند، موهای نوع 3B فر متوسط و موهای نوع 4C فر سیم تلفنی بسیار در هم تنیده با الگوی زیگزاگ هستند. شما می‌توانید از نمودارها یا تصاویر برای تعیین نوع موهای خود استفاده کنید، یا با یک فرد حرفه‌ای که در زمینه موهای مجعد تخصص دارد مشورت کنید.

تخلخل یا پراسیتی مو

تخلخل مو یا پراسیتی مو به توانایی موهای شما برای جذب و حفظ رطوبت اشاره دارد که برای حفظ سلامت و هیدراته نگه داشتن فرهای شما ضروری است. پراسیتی با وضعیت کوتیکول، بیرونی‌ترین لایه ساقه مو، که به عنوان یک مانع محافظ عمل می‌کند، تعیین می شود. بسته به سطح آسیب، ژنتیک و عوامل محیطی، کوتیکول می‌تواند برآمده، صاف یا مابین این دو باشد.

سه سطح از تخلخل وجود دارد: کم، متوسط و زیاد. موی با تخلخل کم دارای یک کوتیکول محکم است که در برابر رطوبت مقاومت می‌کند. موی با تخلخل متوسط دارای کوتیکول کمی برجسته است که به رطوبت اجازه می دهد به راحتی وارد و خارج شود و آن را متعادل و قابل کنترل می‌کند. موهای با تخلخل بالا دارای یک کوتیکول آسیب دیده یا متخلخل هستند که رطوبت را به سرعت وارد و خارج می کند و آن را مستعد خشکی، موخوره و شکستگی می کند.

با انجام یک آزمایش ساده آب می توانید تخلخل خود را آزمایش کنید. یک تار موی تمیز و خشک را بردارید و آن را در یک لیوان آب بیندازید. اگر به سرعت فرو برود، شما دارای موی با تخلخل بالا هستید. اگر روی سطح شناور باشد، موهایی با تخلخل کم دارید. اگر به آرامی فرو می‌رود یا در وسط می‌ماند، موهایی با تخلخل متوسط دارید.

مراقبت از موی فر

اقدامات کلیدی روش Curly Girl

شامپو: از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید که به آرامی و بدون اینکه رطوبت ضروری را از بین ببرند  پوست سر و موها را تمیز می‌کنند.

برای استفاده از شامپو موهای خود را کاملا با آب ولرم خیس کنید و با نوک انگشتان خود به آرامی پوست سر خود را ماساژ دهید. مقدار کمی از شامپو را روی پوست سر خود بمالید و به آرامی با حرکات دایره ای ماساژ دهید تا کف ایجاد شود. از استفاده از ناخن ها یا مالیدن بیش از حد موها خودداری کنید، زیرا این کار باعث آسیب می‌شود.

شامپو را با آب ولرم از روی موهای خود بشویید و آب اضافی آن را با دست فشار دهید. از استفاده از آب داغ خودداری کنید، زیرا باعث خشکی مو و پوست سر می‌شود.

در صورت لزوم این فرآیند را تکرار کنید.

نرم‌کننده و ماسک مو: موهای خود را برای جبران رطوبت از دست رفته به نرم کننده آغشته کنید و گره های موی خود را با استفاده از یک شانه دندانه درشت یا با انگشتان خود باز کنید. هم‌چنین می‌توانید در هفته دو الی سه بار از ماسک موی تغذیه رسان استفاده کنید.

 نرم کننده هایی که نیاز است مدت زمانی را روی موها باقی بمانند می توانند هیدراتاسیون بیشتری را فراهم کنند.

حالت دهی: از محصولات حالت دهنده که به طور خاص برای موهای مجعد طراحی شده اند، مانند ژل، کرم مو و کرم های مخصوص فر مو، برای بهبود حالت فر و کنترل موخوره استفاده کنید.

خشک شدن بدون استفاده از سشوار: موهای فر خود را به حال خود رها کنید تا به آرامی خشک شوند. از حرارت برای خشک کردن موهای فر استفاده نکنید تا آسیب‌های ناشی از حرارت را به حداقل برسانید.

نکات تخصصی مراقبت از موهای فر

با ملایمت شانه کنید: موهای فر را در حالی که خیس و آغشته به نرم کننده است با شانه دندانه پهن یا انگشتان خود باز کنید. از شانه کردن موهای فر زمانی که خشک هستند خودداری کنید زیرا می تواند باعث شکستگی آن‌ها شود.

از گرما محافظت کنید: استفاده از ابزارهای حالت دهنده گرم را به حداقل برسانید، زیرا می توانند به موهای فر آسیب برسانند و باعث خشکی و شکنندگی آن‌ها شوند. اگر در شرایط بخصوصی باید از وسیله‌ای مانند سشوار یا اتوی مو استفاده کنید، ابتدا از یک اسپری دو فاز محافظ گرما استفاده کنید تا از آسیب جلوگیری کند.

به‌طور منظم موهای خود را رطوبت‌رسانی کنید: از درمان‌های عمقی که رطوبت رسانی شدیدی را فراهم می‌کنند و می توانند به ترمیم موهای آسیب دیده کمک کنند استفاده کنید. 

موی خود را به طور منظم کوتاه کنید: کوتاه کردن های منظم (هر 6 تا 8 هفته یک بار) مشکلاتی نظیر موخوره را از بین می برد و از شکستگی موها جلوگیری می کند، که باعث می شود موهای فر شما سالم و شفاف باقی بمانند.

از روبالشی ساتن یا ابریشمی یا کلاه ساتن یا ابریشمی استفاده کنید تا در هنگام خواب موهای خود را از اصطکاک و از دست دادن رطوبت محافظت کنید. هم‌چنین می‌توانید برای جلوگیری از گره خوردن موها آن‌ها را ببافید.

جمع‌بندی

موهای مجعد یک ویژگی زیبا و بسیار متمایز از سایر اشکال مو است و می‌تواند به شما ظاهری زیبا را هدیه کند. با این وجود حفظ سلامت و هیدراته نگه داشتن این نوع مو به مراقبت زیادی نیاز دارد و باید توجه بخصوصی به آن‌ها داشته باشید تا بتوانید همواره از موهایی سالم و شفاف لذت ببرید. در این مطلب به برخی از راه های مراقبت از موی فر پرداختیم که می‌توانید با رعایت آن‌ها بهترین حالت از فر موهای خود را مشاهده کنید و آن‌ها را به خوبی حفظ کنید. به یاد داشته باشید که لازمه‌ی داشتن موهایی زیبا، درست مانند پوست، مستلزم رعایت یک روتین مراقبتی منظم است.