انتخاب شامپو برای انواع مو
انتخاب شامپو برای انواع مو

انتخاب شامپو مناسب برای انواع مو

شامپو، یکی از محصولات مراقبت از موی به ظاهر ساده اما ضروری است که نقش مهمی در حفظ سلامت و درخشندگی مو ایفا می‌کند. با این حال، با وجود طیف گسترده‌ای از گزینه‌های شامپو موجود در بازار، انتخاب صحیح شامپو برای انواع مو می‌تواند یک کار چالش برانگیز باشد. انتخاب شامپو مناسب و ایده‌آل به عوامل مختلفی از جمله نوع مو، مشکلات مو و وضعیت پوست سر بستگی دارد.

در این مقاله با ملیس بیوتی، به بررسی نحوه انتخاب شامپو برای انواع مو ( فر، خشک یا چرب) خواهیم پرداخت تا بتوانید بر اساس نیاز موی خود بهترین شامپوی ممکن را انتخاب کنید و زیبایی و سلامت را به موهای خود بازگردانید.

پیش از خرید شامپو نیاز است تا نوع موی خود را شناسایی کنید و شامپوی خود را متناسب با نوع مو و نیازهای آن انتخاب کنید. انتخاب یک شامپو با ترکیبات موثر برای نوع موی شما، برای داشتن موهایی سالم و درخشان امری ضروری به شمار می‌رود. 

انتخاب شامپو برای موی فر

موهای فر اغلب خشک، وز و مستعد شکستگی هستند، بنابراین به یک شامپوی رطوبت‌رسان، مغذی و درخشان کننده نیاز دارند که بدون سنگین کردن یا از بین بردن چربی طبیعی موها، آن‌ها را بهبود داده و فرهای مو را به بهترین شکل نشان دهد. موهای فر نیاز به تعادل بین رطوبت و پروتئین برای حفظ بافت طبیعی خود دارد.  برخی از مواد تشکیل دهنده ای که باید در شامپو برای موهای فر به دنبال باشید عبارتند از:

کره شی: این ترکیب چربی طبیعی استخراج شده از دانه های درخت شی با اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده است که می تواند مو را مرطوب، نرم و صاف کند، از وز شدن فرهای موی شما جلوگیری کند.

آلوئه ورا: این گیاه دارای خواص آرامش بخش، التیام بخش و مرطوب کننده است که می تواند به آرام کردن پوست سر، کاهش التهاب و بازگرداندن pH طبیعی مو کمک کند.

گلیسیرین: این ماده رطوبت را در مو جذب و حفظ می کند، از خشک شدن و از از دست دادن شکل آن جلوگیری می‌کند. همچنین به مهر و موم کوتیکل‌های مو کمک می کند و از موخوره پیشگیری می‌کند.

این مواد رطوبت از دست رفته را جبران کرده و به بهبود فرها کمک می‌کنند. از استفاده از شامپوهایی که حاوی سولفات‌ها، سیلیکون‌ها و الکل‌ها که می‌توانند موهای شما را خشک کرده و به آن‌ها آسیب بزنند، اجتناب کنید. 

برای جلوگیری از گره خوردگی، پیش از استفاده از شامپو از شانه دندانه پهن یا انگشتان خود برای شانه کردن ملایم موها و جدا کردن آن‌ها از یکدیگر استفاده کنید و پس از آبکشی شامپو، از یک ماسک مو و نرم‌کننده یا محصولاتی مانند کرم مو که برای استفاده بعد از حمام هستند استفاده کنید.

یکی از شامپوهای مناسب موی فر شامپو روغن نارگیل OGX است.  این شامپو با روغن نارگیل، عسل و روغن مرکبات غنی شده است تا موهای فر را هیدراته و تغذیه رسانی کند. 

 

انتخاب شامپو برای موی خشک

موهای خشک اغلب کدر، شکننده و دارای موخوره (شکاف انتهای تار مو) هستند، بنابراین نیاز به شامپویی دارند که بتواند رطوبت، درخشش و استحکام مو را بازیابی کند.

برخی از مواد تشکیل دهنده ای که باید در شامپو برای موهای خشک به دنبال باشید عبارتند از:

 

روغن آرگان: این طلای مایع استخراج شده از دانه های درخت آرگان سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است که می تواند مو را مرطوب و تقویت کند و درخشندگی و الاستیسیته آن را بازگرداند.

کراتین: کراتین پروتئین اصلی ساختار مو است و مسئول استحکام، انعطاف پذیری و صافی آن است. کراتین می‌تواند آسیب مو را ترمیم کند، شکاف‌های آن را پر کند و کوتیکل‌های مو را صاف کند.

پانتنول: این پرو ویتامین B5، می‌تواند به ساقه مو نفوذ کرده و به مولکول‌های آب متصل شود، رطوبت مو را افزایش داده و ظاهر آن را بهبود بخشد.

شامپو برای موهای خشک همچنین حاوی مواد مرطوب کننده و نرم کننده مانند روغن نارگیل، شی باتر، گلیسیرین و پروتئین ابریشم است. این مواد به حفظ رطوبت مو کمک می کنند و از خشک شدن و شکننده شدن آن جلوگیری می کنند.

از مواد شوینده قوی حاوی نمک و روغن‌های معدنی که می‌توانند رطوبت طبیعی مو را از بین ببرند، اجتناب کنید. 

برای محافظت از مو و جلوگیری از آسیب بیش‌تر، استفاده از ابزارهای حالت دهنده مو (که گرما تولید می‌کنند) را محدود کنید و هفته‌ای یک بار از ماسک رطوبت رسان عمیق یا روغن مو استفاده کنید.

بعنوان یک نمونه شامپو مناسب موی خشک می‌توان به شامپو کراتین TRESemmé اشاره کرد. این شامپو غنی شده با کراتین و روغن مارولا است که به صاف، نرم و ترمیم موها کمک می‌کند. همچنین در کنترل وز مو موثر است و مو را صاف و درخشان می‌کند.

انتخاب شامپو مناسب برای انواع مو

انتخاب شامپو برای موی چرب

موهای چرب همان‌طور که از نام آن پیداست، چرب، بی‌حالت و صاف هستند، بنابراین به شامپویی نیاز دارند که چربی اضافی، کثیفی و انباشت آلودگی را از پوست سر و مو بدون خشک کردن بیش از حد یا تحریک آن‌ها پاک کند. 

برای مقابله با چربی بیش از حد مو، به دنبال شامپوهایی باشید که مخصوص موهای چرب طراحی شده‌اند. برخی از مواد تشکیل دهنده ای که باید در شامپو برای موهای چرب به دنبال باشید عبارتند از:

 

زغال: این ماده طبیعی دارای توانایی جذب چربی اضافی، کثیفی و ناخالصی‌ها از مو و پوست سر است. همچنین به از بین بردن بوها و سموم مضری که می‌توانند باعث مشکلات مو شوند، کمک می‌کند.

روغن درخت چای: این روغن ضروری دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی است که می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های پوست سر، شوره سر و خارش کمک کند. همچنین به تنظیم تولید چربی کمک می‌کند و از اینکه مو بیش از حد چرب یا بیش از حد خشک شود جلوگیری می کند.

اسید سالیسیلیک: این اسید بتا هیدروکسی می‌تواند پوست سر را لایه برداری کرده و سلول‌های مرده پوست و چربی‌هایی را که می‌توانند منافذ و فولیکول‌ها را مسدود کرده و باعث ریزش مو و نازک شدن مو شوند، از بین ببرد. همچنین به بهبود گردش خون و رساندن اکسیژن به پوست سر و ریشه مو کمک می‌کند.

توصیه می‌شود در صورتی که موی چرب دارید، از نرم‌کننده‌های سنگین، روغن‌ها و واکس‌های مو که می‌توانند مو را سنگین کنند، اجتناب کنید. برای جلوگیری از تولید بیش از حد چربی توسط پوست سر، موهای خود را کمتر بشویید. می‌توانید در بین دفعات شستشو از محصولاتی نظیر شامپو خشک یا کاغذ جذب کننده چربی استفاده کنید.

شامپو خشک به شما کمک می‌کند تا بدون شستشو بیش از حد موها، ظاهر چرب موی خود را از بین ببرید.

یک نمونه شامپو مناسب برای موی چرب، شامپو T/Sal Therapeutic نیتروژنا است. این شامپو با اسید سالیسیلیک فرموله شده است تا مشکلات پوست سر مانند پسوریازیس، درماتیت سبورئیک و شوره سر را درمان کند. همچنین دارای فرمول شفاف و بی رنگ است که هیچ گونه باقیمانده یا رسوب بر روی مو باقی نمی گذارد.

 

جمع‌بندی

هنگام انتخاب شامپو برای انواع مو، علاوه بر شناسایی نوع مو توصیه می‌شود به بررسی دقیق برچسب‌های مواد تشکیل دهنده شامپو نیز دقت کنید. به دنبال مواد مغذی مانند روغن‌های طبیعی ، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها باشید. این ترکیبات مواد مغذی ضروری مو را فراهم می‌کنند که باعث سلامت مو و جلوگیری از آسیب آن می‌شود.

 

از استفاده از شامپوهای دارای سولفات‌های قوی مانند سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لوریل سولفات خودداری کنید ، زیرا می توانند چربی طبیعی را از بین ببرند و باعث خشک شدن و شکنندگی مو شوند. از شامپوهای بدون سولفات یا با سولفات پایین که پاک‌کنندگی ملایمی دارند و بدون اینکه مواد ضروری و رطوبت را از بین ببرند موهای شما را تمیز می‌کنند، استفاده کنید.