نکات مراقبتی بعد از کراتین مو
نکات مراقبتی بعد از کراتین مو

کراتین چیست؟ 

انجام فرآیند کراتینه مو، روشی محبوب برای صاف کردن، درخشان کردن و احیای موهای آسیب دیده است. کراتین، پروتئینی طبیعی است که به طور طبیعی در مو وجود دارد و با این فرآیند، به ساقه مو اضافه می‌شود تا موهایی نرم، ابریشمی و قابل کنترل را برای شما به ارمغان بیاورد. با این حال، برای حفظ نتایج حاصل از کراتینه، رعایت برخی نکات مراقبتی پس از انجام آن ضروری است. در این مقاله همراه با ملیس بیوتی به مهم‌ترین نکات مراقبت مو بعد از کراتینه می‌پردازیم.

درمان احیا کننده مو با کراتینه، روشی محبوب برای صاف کردن مو است که به کنترل وز، کاهش فر و حالت پذیری بیشتر مو کمک می کند و در نهایت موهایی نرم و ابریشمی برای شما به ارمغان می آورد.

در این روش، مو با کراتین، پروتئینی که به طور طبیعی در ساختار مو وجود دارد، احیا می شود. کراتین، مو را مستحکم و سالم نگه می دارد. با این حال، عوامل روزانه مانند حرارت دهی با سشوار و اتو مو، آلودگی هوا و اشعه ماوراء بنفش می توانند باعث تجزیه کراتین شده و ظاهری کدر و آسیب دیده به مو بدهند.

در طی فرآیند احیا با کراتین، متخصص آرایش مو، محلول کراتین را روی موهای شما اعمال کرده و با استفاده از حرارت، آن را در ساقه مو تثبیت می کند. در این روش، کوتیکول (لایه بیرونی مو) صاف شده و هرگونه شکاف یا ترک خوردگی در آن پر می شود. نتیجه نهایی، موهایی صاف تر، قوی تر و بادوام تر است.

یکی از مزایای این روش، ماندگاری آن برای چندین هفته است که البته به نوع مو و محصولاتی که استفاده می کنید بستگی دارد.

با این حال،  توجه داشته باشید که به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و حرارت، این روش باید فقط توسط یک متخصص آموزش دیده انجام شود. در غیر این صورت، استفاده نادرست از مواد و حرارت می تواند به مو آسیب برساند.

اگرچه فرآیند احیا با کراتین ممکن است زمان بر باشد، نتایج آن خیره کننده است و موهایی درخشان و فوق العاده برای شما به ارمغان می آورد.

نحوه شستشوی موهای کراتین شده 

اگر به تازگی موهایتان را با کراتین احیا کرده اید، احتمالاً به دنبال راهی برای مراقبت صحیح از موهای خود هستید تا لطافت و درخشندگی آن ها را حفظ کنید.

در اینجا، یک راهنمای مرحله به مرحله در مورد نحوه شستن موهایتان بعد از احیای مو با کراتین، به همراه نکاتی برای حفظ زیبایی هرچه بیشتر موهایتان آورده شده است:

  • پیش از شستشو کمی صبر کنید

عجله نکنید! بعد از احیای مو با کراتین، حداقل 72 ساعت باید به موهایتان استراحت دهید. این زمان به کراتین فرصت می دهد تا به درستی به ساقه مو نفوذ کند و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

  • استفاده از سولفات را متوقف کنید 

سولفات ها دشمن کراتین مو هستند! پس از کراتینه، از شامپو و نرم کننده بدون سولفات استفاده کنید. سولفات ها باعث تجزیه کراتین و از بین رفتن چربی های طبیعی مو می شوند که در نهایت به کاهش ماندگاری کراتین منجر می شود.

  • استفاده از آب ولرم

آب داغ برای موهای شما، به خصوص موهای احیا شده، مضر است. به همین دلیل بهتر است از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید تا کوتیکول مو (لایه بیرونی) صاف بماند و از وز شدن مو جلوگیری شود.

  •  ماساژ ملایم کف سر 

هنگام شستشو، روی تمیز کردن کف سر تمرکز کنید. با نوک انگشتان خود، به آرامی کف سر را ماساژ دهید. از چنگ زدن یا سایش شدید موها خودداری کنید تا از گره خوردن و آسیب به مو جلوگیری شود.

اطمینان حاصل کنید که تمام کف شامپو از روی موهای شما پاک شده است. آبکشی ناقص باعث باقی ماندن مواد شیمیایی روی مو می شود که می تواند به آن آسیب برساند.

  • خشک کردن با یک حوله با بافت ملایم

موهای خیس را با یک حوله نرم به آرامی فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. هرگز موهای خود را با حوله چنگ نزنید یا مالش ندهید، زیرا این کار باعث ایجاد وز و موخوره می شود.

نکات روتین مراقبت از موها پس از کراتین 

نکات روتین مراقبت از موها پس از کراتین 

در ادامه به کارهایی که باید پس از کراتین برای مراقبت از موهای خود انجام دهید می‌پردازیم: 

انتخاب شامپوی ایده‌آل برای موهای کراتینه:

یکی از مهم‌ترین نکات پس از کراتینه موها انتخاب یک شامپوی مناسب فاقد مواد مضر و سیلیکون و سولفات است. برای مثال شامپو TRESemmé Keratin Smooth یکی از انتخاب‌های مناسبی است که می‌توانید داشته باشید. این شامپو هم موها را درخشان می‌کند و هم به لطف خاصیت پاک‌کنندگی عمیق، آن‌ها را تمیز نگه می‌دارد. وجود کراتین و روغن آرگان سبک در این شامپو، موهای شما را صاف و لَخت نگه می‌دارد و سولفات کم این شامپو از خشک شدن مو (که عارضه جانبی اکثر درمان‌های شیمیایی است) جلوگیری می‌کند و در عین حال، باعث بهبود بافت و سلامت کلی موهایتان می‌شود.

شستن مرحله به مرحله موهای کراتینه

اولین و مهم‌ترین نکته این است که به مدت سه روز اول به موهایتان دست نزنید و آن‌ها را نشویید. اما بعد از سه روز، آزاد هستید که هر طور دوست دارید موهایتان را بشویید.

خیس کردن کامل مو: اول از همه موهایتان را کاملاً با آب ولرم خیس کنید.

مقدار مناسب شامپو: به اندازه کافی برای پوست سرتان، شامپو بردارید (نه خیلی کم و نه خیلی زیاد). آن را با کمی آب مخلوط کنید و کف دست‌هایتان بمالید تا کف کند.

ماساژ ملایم: شامپو را روی پوست سر بمالید و به آرامی کل موها را ماساژ دهید.

آبکشی کامل: موهایتان را کاملاً آبکشی کنید تا مطمئن شوید هیچگونه ردی از شامپو روی آن‌ها باقی نمانده است.

نرم‌کننده بزنید : بعد از هر نوع درمانی، باید مدتی روغن زدن به مو را کنار بگذارید. پس چطور می‌توانید مواد مغذی مورد نیاز موهایتان را تأمین کنید؟ اینجا است که نرم‌کننده به کمک شما می‌آید. نرم‌کننده‌ای با ترکیبات مرطوب‌کننده و حاوی کراتین انتخاب کنید؛ نرم‌کننده‌ای که نه تنها موها را نرم می‌کند، بلکه موهای خشک را نیز ترمیم می‌کند. 

بعد از اینکه موهایتان را با شامپو شستید، نوبت نرم‌کننده می‌رسد. به اندازه یک سکه از نرم‌کننده برداشته و از ساقه مو (قسمت میانی تا انتهای مو) شروع به مالیدن کنید. از تماس با پوست سر خودداری کنید. نرم‌کننده را به طور مساوی با انگشتانتان پخش کنید. بگذارید سه تا چهار دقیقه روی موهایتان بماند و سپس آن را آبکشی کنید.

سرم مو، راز درخشش و لطافت موهای کراتینه: کراتینه نه تنها موها را صاف می‌کند، بلکه کوتیکول‌های آسیب‌دیده را هم ترمیم می‌کند. به این ترتیب دیگر خبری از موهای وز و موخوره نیست! پس اگر بعد از درمان و شستن موها می‌خواهید آن‌ها را حالت دهید یا موهای ریز و به هم ریخته را کنترل کنید، از یک سرم موی حاوی کراتین هم استفاده کنید. کافی است چند قطره از سرم روی موهایتان بزنید. 

می‌توانید بعد از هر بار شستشو از سرم مو استفاده کنید یا فقط برای حالت دادن مو در مناسبت‌های خاص از آن بهره ببرید. بعد از شستن موها، سشوار و حوله زبر را کنار بگذارید و بگذارید موها به طور طبیعی خشک شوند. اگر عجله دارید، می‌توانید با یک تیشرت نخی تمیز یا حوله میکروفیبر، آب اضافی موها را بگیرید.

استفاده از سرم: وقتی موها کمی نمناک شدند، چند قطره از سرم را کف دستتان بریزید. سرم را از ساقه مو (قسمت میانی تا انتهای مو) به موهایتان بزنید و از تماس با پوست سر خودداری کنید. آن را به طور مساوی با انگشتانتان یا یک شانه دندانه درشت پخش کنید. همچنین از آنجایی که این سرم سبک و غیرچرب است، می‌توانید روی موهای خشک هم از آن استفاده کنید.

از روغن مو استفاده نکنید: حداقل به مدت یک ماه باید از روغن زدن به مو خودداری کنید تا اثر کراتینه روی موهایتان کم نشود. اما برای حفظ رطوبت موها، همیشه می‌توانید از یک ماسک موی خوب و حاوی کراتین استفاده کنید.

جمع بندی

کراتینه کردن مو، روشی محبوب برای صاف کردن، درخشان کردن و احیای موهای آسیب دیده است. با این حال، برای حفظ نتایج حاصل از کراتینه، رعایت برخی نکات مراقبتی پس از انجام آن ضروری است. با رعایت این نکات مراقبتی، می‌توانید از موهای صاف، درخشان و ابریشمی خود برای مدت طولانی‌تری لذت ببرید.