راهکارهای مقابله با آلرژی‌های پوستی
راهکارهای مقابله با آلرژی‌های پوستی

آلرژی های پوستی مشکلات و شرایط رایجی هستند که بسیاری از افراد در سراسر جهان را درگیر خود کرده‌اند. آلرژی‌ها زمانی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی بدن به چیزی که معمولاً بی ضرر به نظر می‌رسد؛ مانند گرده، گرد و غبار، موهای حیوانات یا برخی محصولات پوستی و غذاها، واکنش نشان می‌دهد. آلرژی های پوستی می‌توانند علائم مختلفی مانند خارش، قرمزی، تورم، بثورات، کهیر یا تاول داشته باشند. برخی از آلرژی های پوستی ممکن است خفیف و به راحتی قابل کنترل باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است شدید باشند و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند. 

در این مقاله با ملیس بیوتی، برخی از علل، انواع و درمان های آلرژی های پوستی را بررسی خواهیم کرد، همچنین نکاتی برای پیشگیری و مقابله با آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم. 

علل آلرژی های پوستی

آلرژی های پوستی توسط محرک‌هایی تحت عنوان آلرژن ایجاد می‌شوند که می‌توانند عواملی خارجی یا داخلی باشند. آلرژن های خارجی مانند لوازم آرایشی، مواد شوینده، فلزات، لاتکس، گیاهان، گزش حشرات و به طور کلی موادی هستند که با پوست تماس دارند. آلرژن‌های داخلی، مانند غذاها، داروها یا گرده  موادی هستند که بلع یا استنشاق می شوند.

هنگامی که بدن با یک آلرژن مواجه می شود، آنتی بادی هایی برای مبارزه با آن تولید می کند. این باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام هیستامین می شود که باعث التهاب و تحریک پوست می شود. این همان چیزی است که منجر به علائم آلرژی های پوستی می شود.

شناسایی و اجتناب از محرک‌ها

اولین قدم در مدیریت آلرژی های پوستی، شناسایی محرک‌های واکنش آلرژیک شماست. هنگامی که بدانید چه چیزی باعث آلرژی شما می‌شود، می‌توانید از آن اجتناب کنید. این ممکن است به معنای اجتناب از برخی غذاهای خاص، محصولات پوستی دارای ترکیبات حساسیت زا یا برخی فعالیت‌های خاص باشد.

عوامل تحریک کننده بالقوه زیادی وجود دارد. برخی از این موارد را در این بخش آورده‌ایم:

عوامل تحریک کننده محیطی: گرد و غبار، گرده، کپک و شوره حیوانات خانگی از برخی عوامل تحریک کننده محیطی رایج هستند. این ذرات میکروسکوپی به راحتی می‌توانند به خانه‌ها، دفاتر کاری و و به طور کلی فضاهایی که در آن‌ها حضور داریم نفوذ کنند و آن‌ها را به منبع دائمی واکنش‌های آلرژیک تبدیل کنند.

گیاهان: پیچک سمی، بلوط و سماق از گیاهان آلرژی زای رایج هستند. این گیاهان حاوی موادی به نام اوروشیول هستند که می توانند در بسیاری از افراد واکنش‌های آلرژی پوستی ایجاد کنند. تماس با این گیاهان می‌تواند هنگام فعالیت‌های فضای باز، باغبانی یا حتی با برخورد ساده با آن‌ها رخ دهد.

فلزات: نیکل، کبالت و کروم نمونه‌هایی از فلزاتی هستند که می توانند باعث آلرژی پوستی شوند. این فلزات در طیف وسیعی از اقلام روزمره، مانند جواهرات، سکه‌ها و حتی برخی از پرکننده‌های دندان یافت می‌شوند. تماس با این فلزات می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را به خصوص در افرادی که پوست حساسی دارند، ایجاد کند.

لوازم آرایشی و عطرها: عطرها، صابون‌ها، لوسیون‌ها و حتی برخی از محصولات آرایشی و مراقبت پوستی می‌توانند حاوی آلرژن‌هایی باشند که واکنش های پوستی را ایجاد می کنند. این مواد اغلب به طور مستقیم روی پوست اعمال می‌شوند و همین موضوع آنها را به برخی از محرک‌های شایع درماتیت تماسی تبدیل کرده است.

غذا: برخی غذاها، مانند بادام زمینی، صدف و توت فرنگی، می‌توانند در برخی افراد باعث آلرژی پوستی شوند. این آلرژی‌ها به طور معمول توسط آنتی بادی های IgE واسطه می‌شوند که باعث آزاد شدن هیستامین و سایر میانجی‌های التهابی می‌شوند.

انواع آلرژی‌های پوستی

انواع آلرژی‌های پوستی

انواع زیادی از آلرژی های پوستی وجود دارد. برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

درماتیت آتوپیک (اگزما): اگزما یک بیماری پوستی مزمن است که باعث ایجاد لکه‌های خشک، خارش دار و پوسته پوسته شدن پوست، معمولاً در صورت، گردن، آرنج، زانو و دست می‌شود. این نوع آلرژی اغلب با سایر شرایط آلرژیک مانند آسم، تب یونجه و آلرژی غذایی همراه است.

درماتیت تماسی: درماتیت تماسی نوعی التهاب پوستی است که زمانی رخ می دهد که پوست با چیزی که به آن حساسیت یا آلرژی دارد، مانند  مانند الکل یا مواد عطری تماس پیدا کند. این آلرژی باعث ایجاد بثورات قرمز، خارش‌دار و در برخی موارد تاول‌دار می‌شود که معمولاً طی چند ساعت یا چند روز پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن ظاهر می‌شوند.

کهیر (ضایعات کهیر): کهیر نوعی واکنش پوستی است که باعث ایجاد برجستگی های قرمز یا سفید روی پوست می شود و معمولاً در نتیجه واکنش آلرژیک به غذاها، داروها، گزش حشرات یا عفونت‌ها رخ می‌دهد. کهیر می‌تواند در اندازه و شکل متفاوت باشد و ممکن است در هر نقطه از بدن ظاهر شود. کهیرها معمولاً چند ساعت یا چند روز طول می‌کشند، اما گاهی اوقات می توانند مزمن باشند و ماه‌ها یا سال‌ها نیز ادامه داشته باشند.

انواع آزمایش برای آلرژی پوستی

تست آلرژی شامل قرار دادن پوست در معرض طیفی از آلرژن‌های بالقوه و مشاهده واکنش آن است. این کار را می توان از طریق تست‌های پوستی، پچ تست یا تست‌های داخل پوستی انجام داد. هر روشی مزایا و چالش‌های خود را دارد و متخصص پوست با توجه به شرایط فرد مناسب ترین آزمایش را انتخاب می‌کند.

تست‌های تحریک پوستی: در این روش مقدار کمی ماده حساسیت زا به سطح پوست اعمال می‌شوند. واکنش مثبت به آلرژن معمولا با ظاهر شدن یک برآمدگی خارش دار در عرض 15-20 دقیقه نشان داده می‌شود.

پچ تست: این روش شامل اعمال مقدار کمی از مواد حساسیت زا بر روی چسب‌های چسبنده و چسباندن آن‌ها به پشت بیمار به مدت 48 تا 72 ساعت است. سپس پچ‌ها برداشته می‌شوند و پوست از نظر هرگونه واکنش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تست‌های داخل پوستی: این روش شامل تزریق مقدار کمی از آلرژن به طور مستقیم به لایه درم پوست است. این تست حساس‌تر است و معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که تست‌های پوستی آن‌ها منفی شده است اما هنوز مشکوک به داشتن آلرژی هستند.

محافظت از پوست در برابر آلرژن‌ها

پس از شناسایی آلرژن، استراتژی کلیدی پیشگیری از آن است. این موارد شامل کاهش قرار گرفتن در معرض محرک و اقدامات محافظتی برای محافظت از پوست می‌شود. در این جا نکاتی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید:

اجتناب: بهترین روش برای جلوگیری از آلرژی‌های پوستی، اجتناب از تماس با مواد محرک یا آلرژن است. این ممکن است مستلزم ایجاد تغییرات در سبک زندگی، مانند اجتناب از غذاهای خاص، استفاده از محصولات بدون عطر یا استفاده از لوازم آرایشی با ترکیبات ارگانیک و غیر حساسیت زا باشد.

حفاظت: استفاده از محافظت برای پوست می‌تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض آلرژن کمک کند. این روش شامل استفاده از دستکش هنگام کار با مواد تحریک کننده، پوشیدن عینک ایمنی هنگام استفاده از ابزارها و استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر برای محافظت از پوست در برابر آفتاب است.

مراقبت از پوست: پوست سالم کمتر مستعد واکنش های آلرژیک است. مراقبت از پوست با استفاده از محصولات پوستی حاوی ترکیبات سبز  و بدون عطر می تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند. در روتین پوستی خود از محصولاتی مانند تونرهای بدون ترکیبات عطری، کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان بدون ترکیبات مضر و معطر و کرم‌های ضد آفتاب دارای محافظت بالا و با ترکیبات سبز استفاده کنید. توصیه می‌شود پایه انتخاب تمامی محصولات روتین مراقبت پوستی خود را بر اساس ترکیبات آن‌ها بگذارید و پیش از خرید ترکیبات آن‌ها را از طریق سایت‌هایی نظیر INCIDecoder بررسی کنید. 

هم‌چنین پیش از استفاده از هر محصول آن را گوشه‌ای از پوست خود تست کنید تا از این که پوست شما واکنش آلرژیکی به آن محصول ندارد مطمئن شوید. 

نکاتی برای مقابله با آلرژی های پوستی

علاوه بر موارد محافظتی ذکر شده در بالا، نکاتی وجود دارد که می‌تواند به افراد مبتلا به آلرژی‌های پوستی کمک کند تا با شرایط خود کنار بیایند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. برخی از این نکات عبارتند از:

مرطوب کردن

مرطوب نگه داشتن پوست و آبرسانی آن می‌تواند به جلوگیری از خشکی، ترک خوردن و خارش که به تشدید آلرژی های پوستی را منجر می‌شود، کمک کند. توصیه می‌شود از مرطوب کننده های ملایم، بدون عطر و ضد حساسیت استفاده کنید و بعد از حمام یا دوش گرفتن، زمانی که پوست هنوز مرطوب است، آنها را روی پوست خود استفاده کنید.

خنک نگه داشتن

استفاده از کمپرس های سرد، کیسه های یخ یا ژل آلوئه ورا می‌تواند به تسکین پوست و کاهش التهاب و خارش کمک کند. این کار می‌تواند به خصوص برای کهیر، آنژیوادم یا درماتیت تماسی مفید باشد.

پوست خود را کمتر بخارانید

خراشیدن پوست می‌تواند به آن آسیب برساند و خطر ابتلا به عفونت و زخم شدن را افزایش دهد. همچنین می‌تواند خارش را بدتر کند زیرا باعث آزاد شدن بیشتر هیستامین می‌شود. برای جلوگیری از خراش، توصیه می‌شود لباس های نرم، گشاد و قابل تنفس بپوشید، ناخن‌ها را کوتاه و تمیز نگه دارید و از کرم‌ها، لوسیون‌ها یا اسپری‌های ضد خارش استفاده کنید.

آرامش:

استرس می تواند آلرژی‌های پوستی را بدتر کند زیرا سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث افزایش التهاب می‌شود. بنابراین، مهم است که راه های سالمی برای مقابله با استرس، مانند مدیتیشن، یوگا، ورزش، سرگرمی یا درمان پیدا کنید. 

کمک گرفتن از یک متخصص

آلرژی های پوستی می توانند نه تنها بر سلامت جسمی بلکه بر سلامت روانی و عاطفی فرد نیز تأثیر بگذارند. به خصوص اگر شدید و مزمن شوند می‌توانند باعث خجالت، ناامیدی، اضطراب یا افسردگی در افراد شوند. بنابراین، ضروری است که به دنبال کمک یک متخصص حرفه‌ای باشید. از یک متخصص پوست برای شناسایی ریشه و پیشگیری از تشدید آلرژی خود کمک بگیرید. 

جمع بندی

آلرژی های پوستی مشکلات شایع پوستی هستند که می‌توانند علائم مختلفی مانند خارش، قرمزی، تورم، بثورات، کهیر یا تاول ایجاد کنند. آنها در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به یک محرک خارجی ایجاد می‌شوند. انواع زیادی از آلرژی‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک، درماتیت تماسی، کهیر یا آنژیوادم وجود دارد و هر یک علت، محرک‌ها و روش‌های پیشگیری و کنترل خاص خود را دارند.

بهترین راه برای کنترل و مدیریت آلرژی های پوستی، این است که تا حد امکان از آلرژن هایی که آنها را این حساسیت‌ها را ایجاد می‌کنند اجتناب کنید. هم‌چنین برای بهبود آلرژی پوستی خود باید در انتخاب محصولات مراقبت پوستی ضد حساسیت دقت بیش‌تری به خرج دهید، استرس خود را کنترل کنید و از یک متخصص پوستی حرفه‌ای کمک بگیرید. 

به یاد داشته باشید، آلرژی های پوستی قابل بهبود و کنترل هستند. تنها لازمه آن استمرار در درمان و اجتناب از عوامل محرک است.