راه های رفع چروک پوست دور چشم
راه های رفع چروک پوست دور چشم

روش های رفع چروک پوست دور چشم

چین و چروک دور چشم، که اغلب به آن «چروک‌های پنجه کلاغی» نیز گفته می شود، بخشی طبیعی از روند پیری پوست است. با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی و استحکام اولیه خود را از دست می‌دهد و در نتیجه خطوط و چین و چروک‌های ظریفی به خصوص در نواحی حساس‌تر مانند پوست دور چشم ایجاد می‌شود. با این حال، تمایل افراد به داشتن پوستی جوان و شاداب منجر به بوجود آمدن تکنیک‌ها و روش‌های درمانی مختلف برای کاهش و رفع چروک پوست دور چشم شده است. در این مطلب از ملیس بیوتی به بررسی برخی از موثرترین راه‌ها برای مبارزه با علائم پیری و روش‌های رفع چروک پوست دور چشم، از تغییر سبک زندگی گرفته تا درمان‌های زیبایی پیشرفته خواهیم پرداخت.

روتین مراقبت پوستی 

یک روتین مراقبت پوستی مرتب و مداوم می‌تواند نقش مهمی در پیش‌گیری و رفع چروک پوست دور چشم داشته باشد. ترکیب محصولات غنی از آنتی اکسیدان‌ها، اسید هیالورونیک و رتینوئیدها می تواند تولید کلاژن پوست را افزایش داده و پوست را هیدراته کند و ظاهر خطوط ریز را به حداقل برساند. یک پاک کننده یا شوینده و پاک کننده صورت ملایم و به دنبال آن یک مرطوب کننده، کرم دور چشم و یک کرم ضد آفتاب با طیف محفاظتی گسترده، پایه و اساس یک روتین مراقبت از پوستی موثر را تشکیل می‌دهند. 

از کرم های دور چشمی استفاده کنید که به طور خاص برای درمان پوست ظریف و حساس دور چشم طراحی شده اند. آن‌ها می‌توانند نقش بسزایی در کاهش ظاهر چین و چروک و خطوط ریز پوست اطراف چشم شما داشته باشند. هنگام انتخاب کرم دور چشم، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد موثر در کاهش چین و چروک و افزایش خاصیت ارتجاعی آن مانند رتینول، اسید هیالورونیک، پپتیدها و آنتی اکسیدان‌ها هستند. در این جا به برخی از موثرترین ترکیباتی که باید در یک کرم دور چشم ضد چروک به دنبال آن باشید می‌پردازیم:

رتینول: رتینول از مشتقات ویتامین A بوده و یکی از ترکیبات اصلی و به اصطلاح طلایی برای کاهش و رفع چین و چروک است. این ترکیب به افزایش گردش سلولی پوست، تحریک تولید کلاژن و صاف شدن خطوط ریز در طول زمان می‌انجامد. با توجه به ماهیت ظریف ناحیه دور چشم، کرم دور چشمی با غلظت کمتر رتینول انتخاب کنید تا پوستتان دچار سوزش نشود.

هیالورونیک اسید: هیالورونیک اسید یک مولکول طبیعی است که به حفظ رطوبت کمک می‌کند و پوست را هیدراته و صاف نگه می‌دارد. کرم‌های دور چشم با اسید هیالورونیک می‌توانند با حفظ سطح استاندارد هیدراتاسیون و پر کردن خطوط ریز ظاهر چین و چروک پوست دور چشم شما را بهبود ببخشد.

پپتیدها: پپتیدها زنجیره‌های آمینو اسیدی هستند که تولید کلاژن را تحریک می‌کنند و منجر به سفت‌تر و صاف‌تر شدن پوست می‌شوند. در صورتی که خطوط سطحی روی پوست دور چشم مشاهده می‌کنید، به دنبال کرم‌های دور چشم حاوی پپتید باشید که خطوط و چروک‌های سطحی و ریز را هدف قرار داده و بافت کلی پوست را بهبود می‌بخشند.

آنتی اکسیدان‌ها: آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد که به پیری زودرس منجر می‌شود،‌ محافظت می‌کنند. کرم‌های دور چشم غنی‌شده با آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به جلوگیری از آسیب و پیری بیش‌تر و کاهش ظاهر چین و چروک‌های پوست کمک کنند.

استفاده صحیح از کرم دور چشم نیز اهمیت زیادی داشته و می‌تواند به کاهش هرچه بیش‌تر چین و چروک کمک کند. از انگشت حلقه استفاده کنید تا کرم را به آرامی به دور چشم خود بزنید، از گوشه‌های بیرونی پوست اطراف چشم شروع کنید و به سمت داخل کرم را به صورت ضربه‌ای پخش کنید. از کشیدن انگشت روی پوست دور چشم خودداری کنید، زیرا این کار می تواند چین و چروک را تشدید کند. کرم دور چشم را صبح و شب به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید تا به نتایج مطلوب برسید.

روش های رفع چروک پوست دور چشم

هیدراتاسیون و تغذیه رسانی 

آبرسانی مناسب و رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و جوانی پوست ضروری است. نوشیدن مقدار کافی آب در هیدراتاسیون پوست تاثیر بسزایی دارد. هم‌چنین یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم، مواد مغذی ضروری را برای سلامت پوست فراهم می‌کنند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها، مانند انواع توت‌ها و سبزیجات برگ‌دار، می‌توانند به مبارزه با استرس اکسیداتیو، که عامل اصلی پیری زودرس است، کمک کنند.

محافظت در برابر آفتاب 

محافظت از پوست در برابر پرتوهای مضر ماوراء بنفش (UV) خورشید در پیشگیری از چین و چروک بسیار مهم است. اشعه ماوراء بنفش تجزیه کلاژن و از دست دادن الاستین را تسریع می‌کند و منجر به پیری زودرس می‌شود. یک ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل 30 را در روتین روزانه خود بگنجانید و از عینک آفتابی نیز برای محافظت از پوست ظریف اطراف چشم استفاده کنید.

میکرونیدلینگ و لیزر تراپی

روش های بالینی مانند میکرونیدلینگ و لیزر درمانی راه‌حل‌های بسیار پیشرفته‌تری برای رفع چروک پوست دور چشم ارائه می‌دهند. 

میکرونیدلینگ، یک روش کم تهاجمی، شامل سوزن‌های کوچکی است که آسیب‌های جزئی کنترل‌شده‌ای را در پوست ایجاد می‌کند. این فرآیند باعث تولید کلاژن و الاستین می شود که منجر به بافت نرم تر پوست و کاهش چین و چروک می شود. 

لیزر درمانی، مانند درمان‌های لیزر فرکشنال، از انرژی برای گرم کردن لایه‌های عمیق‌تر پوست، تحریک کلاژن و در نهایت سفت کردن پوست شل شده استفاده می‌کنند. این روش ها نیاز به مشاوره با متخصصان پوستی و متخصصان زیبایی دارد و ممکن است حتی برای مدتی ظاهری ناخوشایند داشته باشند اما در طول زمان به پیشرفت‌های قابل توجهی منجر می‌شوند.

روش های رفع چروک پوست دور چشم

بوتاکس و فیلر 

تزریق سم بوتولینوم که در ایران به نام بوتاکس معروف است به طور موقت عضلاتی که مسئول ایجاد چین و چروک هستند را شل می‌کند. تزریق بوتاکس به طور موثر چروک‌های پنجه کلاغی را به حداقل می‌رسانند و به ویژه برای چین و چروک‌هایی مانند خط خنده، خط اخم و مواردی از این دست موثر است. هم‌چنین فیلرهای پوستی که حاوی هیالورونیک اسید یا مواد دیگر هستند، حجم از دست رفته پوست را بازیابی کرده و باعث صاف شدن چین‌و‌چروک‌ها می‌شوند.

جراحی پلک 

برای افرادی که به دنبال راه حلی دائمی‌تر هستند، جراحی پلک یا بلفاروپلاستی می‌تواند به طور موثر هم چین و چروک و هم پوست اضافی و افتاده‌ی اطراف چشم را برطرف کند. یک جراح ماهر این روش را با توجه به نیازهای پوست شما و مشکلات آن به کار می‌گیرد و در نتیجه ظاهری با طراوت و شاداب به پوست اطراف چشم شما هدیه می‌کند. راه حل های جراحی نتایج ماندگاری را ارائه می‌دهند، اما باید در نظر داشته باشید که شامل دوره بهبودی طولانی‌تری هم هستند.

جمع‌بندی

فناوری و علم مراقبت از پوست همواره در حال پیشرفت است و روز به روز روش‌های متنوع‌تری برای از بین بردن و رفع چروک پوست دور چشم و جوان‌سازی آن در دسترس قرار می گیرد. از روتین‌های مراقبت از پوست و محافظت در برابر آفتاب گرفته تا درمان‌های پیشرفته، می‌توانید از روش‌های مختلفی برای درمان چین و چروک پوست دور چشم خود استفاده کنید.  

توجه داشته باشید که ممکن است پوست هر فرد در مواجهه با هر یک از این روش‌ها واکنش متفاوتی نشان دهد. 

با توجه به ماهیت حساس دور چشم پیش از به کار گیری روش‌های تهاجمی و کم تهاجمی بهتر است از یک متخصص پوست و زیبایی مشورت بگیرید.