بهترین روتین پوستی برای پوست خشک
بهترین روتین پوستی برای پوست خشک

محصولاتی که در روتین مراقبت پوست خشک نیاز دارید

پوست خشک یک نوع پوستی رایج است که می تواند باعث ناراحتی، پوسته پوسته شدن، خارش و حساسیت شود. همچنین می تواند پوست شما را کدر، زبر و پیر به نظر برساند. در نوع پوست خشک، پوست شما به اندازه کافی روغن طبیعی (سبوم) تولید نمی کند تا آن را مرطوب نگه داشته  و از آن  محافظت کند. این می تواند به دلیل عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی، عوامل سبک زندگی یا شرایط پوستی باشد.

خبر خوب این است که پوست خشک را می توان با یک روتین مراقبت از پوست که آبرسانی، تغذیه و محافظت از پوست شما را انجام می دهد، بهبود بخشید. در این مقاله همراه با ملیس بیوتی بهترین روتین مراقبت از پوست برای پوست خشک شامل محصولات، مراحل و نکاتی که باید رعایت کنید را با شما به اشتراک می گذاریم. 

اولین قدم برای ایجاد روتین مراقبت از پوست برای پوست های خشک این است که محصولات مناسبی را انتخاب کنید که متناسب با نوع و نیاز پوست شما باشد. در اینجا محصولات ضروری مورد نیاز برای پوست خشک آورده شده است:

شوینده:  یک پاک کننده ملایم و آبرسان که آلودگی، آرایش و ناخالصی‌ها را بدون از بین بردن چربی طبیعی پوست شما پاک می‌کن انتخاب کنید. به دنبال پاک کننده هایی باشید که حاوی مواد مرطوب کننده مانند گلیسیرین، اسید هیالورونیک، سرامیدها یا روغن های گیاهی هستند. از پاک کننده هایی که حاوی سورفکتانت های خشن، الکل یا معطر هستند اجتناب کنید، زیرا می توانند پوست شما را خشک و تحریک کنند.

یکی از شوینده‌های مناسب برای پوست خشک شوینده هیدرا بوست نیتروژنا است. این شوینده از قدرت پاک کنندگی بالای برخوردار است و در عین حال به لطف ترکیبات آبرسانی که در‌ آن استفاده شده نه تنها چربی طبیعی پوست را از بین نمی‌برد بلکه آن را آبرسانی نیز می‌کند. 

تونر:  تونر آبرسانی انتخاب کنید که سطح PH پوست شما را متعادل می کند، رطوبت آن را بازیابی می کند و پوست شما را برای مراحل بعدی آماده می‌کند. به دنبال تونرهایی باشید که حاوی مرطوب کننده هایی مانند گلیسیرین، اسید هیالورونیک یا آلوئه ورا هستند که آب را در پوست شما جذب و حفظ می‌کنند. از تونرهای حاوی الکل خودداری کنید، زیرا می توانند پوست شما را خشک و تحریک کنند.

تونر کرمی لانژ یک تونر چند منظوره مناسب برای نوع پوست خشک با عملکردی تخصصی به عنوان تونر، آبرسان و کرم مرطوب کننده است. این محصول علاوه بر تنظیم Ph پوست صورت، مواد مغذی و آب مورد نیاز پوست را به خوبی تامین نموده و با ایجاد یک لایه حفاظتی، از رطوبت پوست محافظت می نماید.

این تونر حاوی عصاره برگ چای سفید و سرشار از آمینو اسید بوده و سد دفاعی پوست را تقویت می کند. همچنین هیالورونیک اسید، عصاره کاملیا و ویتامین های A و E که در ترکیبات آن به کار رفته اند، در آبرسانی عمیق پوست و ترمیم آسیب های آن تاثیر بسزایی دارند.

سرم: سرم مناسب پوست خشک محصولاتی هستند که غلظت بالایی از ترکیبات موثر را برای هدف قرار دادن نگرانی های خاص پوست مانند خشکی، تیرگی، چین و چروک یا پرپیگمانتاسیون ارائه می‌دهند. به دنبال سرم هایی باشید که حاوی ترکیبات آبرسان، آنتی اکسیدان یا ضد پیری هستند، مانند اسید هیالورونیک، ویتامین C، نیاسینامید یا رتینول. از سرم هایی که حاوی الکل، ترکیبات معطر یا اسانس هستند اجتناب کنید، زیرا می توانند پوست شما را خشک و تحریک کنند.

مرطوب کننده: مرطوب کننده ای انتخاب کنید که رطوبت را قفل می کند، پوست شما را تغذیه می کند و از آن محافظت می کند. به دنبال مرطوب کننده هایی باشید که حاوی ترکیبات نرم کننده‌ای مانند کره شی، کره کاکائو یا روغن های گیاهی هستند. 

یکی از مرطوب‌کننده‌های موثر و مقرون‌به صرفه که می‌توانید در روتین روزانه خود از آن استفاده کنید مرطوب کننده سیمپل مدل ریچ است. کرم آبرسان و مرطوب کننده سیمپل مدل ریچ، غنی از ویتامین های پرو B5 ، ویتامین E و ترکیبات مغذی است که پوست را به طور عمیق آبرسانی نموده و از خشکی و دهیدراته شدن آن جلوگیری می کند.

کرم مرطوب کننده ریچ، رطوبت پوست را تا 12 ساعت حفظ کرده و از از دست دادن رطوبت در طول روز جلوگیری می‌کند. 

کرم دور چشم:  همان‌طور که می‌دانید ناحیه دور چشم یکی از حساس‌ترین نواحی صورت است و به مراقبت ویزه‌ای نیاز دارد. این مراقبت به ویژه باید در نوع پوستی خشک بیش‌تر هم باشد. از یک کرم دور چشم با ترکیبات آبرسان قوی مانند هیالورونیک استفاده کنید. 

ضدآفتاب: کرم ضدآفتاب یکی از حیاتی‌ترین مراحل هز روتین پوستی است و از پوست شما در برابر اثرات مضر اشعه آفتاب مانند آفتاب سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست محافظت می کند. به دنبال ضدآفتاب هایی باشید که دارای طیف محافظت وسیع هستند، به این معنی که هم اشعه های UVA و هم UVB را مسدود می کنند و دارای SPF حداقل 30 هستند. بهترین نوع ضدآفتاب برای پوست‌های خشک را می‌توان ضدآفتاب‌های فیزیکی در نظر گرفت. هم‌چنین بهتر است ضدآفتاب‌هایی را انتخاب کنید که در آن‌ها از ترکیبات رطوبت‌رسان استفاده شده است. 

مراحل اضافه روتین پوست خشک

مراحل اضافه روتین پوست خشک

لایه برداری: برخلاف تصور عموم،  لایه برداری ملایم 1 تا 2 بار در هفته می‌تواند برای پوست خشک نیز مفید باشد. لایه بردارهای شیمیایی حاوی AHA مانند اسید لاکتیک ملایم تر از اسکراب های فیزیکی هستند. به یاد داشته باشید، لایه برداری بیش از حد می تواند خشکی را تشدید کند، بنابراین به پوست خود گوش دهید و از تحریک آن جلوگیری کنید.

ماسک‌های صورت: هفته‌ای یک بار از ماسک‌های ورقه‌ای مرطوب‌کننده یا ماسک‌های خاک رس استفاده کنید. ماسک هایی را انتخاب کنید که برای پوست خشک و سرشار از مواد مغذی ساخته شده‌اند.

تغییرات سبک زندگی: مقدار زیادی آب بنوشید، استرس خود را مدیریت کنید، به اندازه کافی بخوابید و یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم بخورید. اینها به سلامت کلی پوست و هیدراتاسیون آن به صورت ریشه‌ای کمک می کنند.

رفع نگرانی های خاص پوست خشک:

پوست خشک حساس: محصولات بدون عطر و ضد حساسیت را انتخاب کنید و قبل از استفاده پچ تست کنید. مواد آرام بخش مانند آلوئه ورا و بلغور جو دوسر را انتخاب کنید.

پوست خشک همراه با آکنه: به دنبال مرطوب کننده های غیر کومدون زا باشید که منافذ را مسدود نکنند. لایه برداری شیمیایی ملایم را در نظر بگیرید و برای درمان ریشه‌ای آکنه با یک متخصص پوست مشورت کنید.

پوست خشک با سن پوستی بالا: مواد ضد پیری مانند رتینول می توانند مفید باشند اما بهتر است از مقادیر کم شروع کنید و از فرمولاسیون های ملایم استفاده کنید. بر روی ترکیبات پر کننده و سفت کننده مانند پپتیدها و کلاژن تمرکز کنید.

جمع بندی

مقابله با خشکی پوست می تواند چالش برانگیز باشد، اما با روتین مراقبت از پوست، محصولات و نکات مناسب، می توانید وضعیت پوست خود را بهبود بخشیده و به پوستی سالم و درخشان برسید.